Pracovníci včerejšího marketingu se domnívali, že nejdůležitější dovedností je schopnost nacházet nové zákazníky a obsluze svých současných zákazníků se věnovali s menším zá-palem. Dnes se pracovníci marketingu všeobecně shodují na pravém opaku . Udržovat a pěstovat si zákazníky je ze všeho nejdůležitější. Podnik na získání každého ze svých současných zákazníků vynaložil spoustu peněz a konkurenti se snaží přetáhnout je k sobě. Ztracený zákazník představuje více než jen ztrátu příštího prodeje; podnik přichází o budoucí zisk z celoživotních nákupů tohoto zákazníka. A pak jsou tu náklady na přilákání jiného zákaz-níka, který by ho nahradil. Podle studií Výzkumného programu technické pomoci (TARP) jsou náklady na přilákání nového zákazníka pětkrát vyšší než náklady na udržení spokoje-nosti zákazníka současného. Ještě horší je, že bude trvat několik let, než nákupy nového zákazníka dosáhnout úrovně nákupů zákazníka ztraceného.