1 Cílová skupina Učební text je určen pro účastníky kurzů, studenty středních nebo vysokých škol technického zaměření, případně pro absolventy uvedených typů škol. Předpokládá se znalost minimálně středoškolské matematiky. Cílová skupina je vymezena zájmy a potřebami absolventa na využití počítače pro řešení matematických úloh. 2 Studijní cíle Cílem je zvládnutí řešení matematických úloh na počítači. Schopnost uživatele vybrat si vhodný softwarový nástroj a s jeho pomocí vyřešit určitý matematický problém. Je kladen důraz na způsob a logiku řešení, nikoliv na detailní znalost softwaru. Učební text je zaměřen na různé způsoby zpracování matematických úloh s důrazem na prezentaci matematických závislostí - grafy. 3 Práce s textem Text je rozdělen do několika celků: - popis softwarových nástrojů, seznámení s programy Excel a Mathcad - ukázky řešení matematických úloh uvedenými prostředky - cvičení - úkoly pro samostatnou práci - otázky pro ověření zvládnuté problematiky
Po vysvětlení souvislostí týkajících se zpracování matematických úloh pomocí počítače následuje výběr vhodného programu. Každý program je jiný a zaměřený trochu jiným směrem proto v kapitole Výběr softwaru je uveden popis dvou produktů, které budou dále více popsány. Po poměrně podrobném popisu prostředí a způsobu práce v Excelu a následně Mathcadu je uvedeno několik příkladů pro řešení matematických úloh. Tyto úlohy jsou doplněny i o teorii. Po prostudování by měl absolvent mít představu nejen o použití programu, ve kterém úlohu vyřešil ale i povědomí o matematických souvislostech. Po prostudování programů a příkladů je vhodné se věnovat samostatné práci. K tomu účelu je v závěru uvedeno několik návodů do cvičení. Pro každý program jsou dvě. Vždy první z nich je zaměřeno na pracovní prostředí a řešení jednodušších úkolů. Druhé cvičení obsahuje úkoly složitější. Některé úkoly jsou velmi podobné řešeným příkladům uvedeným v kapitole Matematické úlohy. U mnohých se vyžaduje samostatný úsudek a řešení na základě důkladného prostudování předchozích informací o práci v daném programu a jeho možnostech. Pokud student není schopen samostatně tyto úkoly plnit, musí se vrátit k předchozím textům a znovu je prostudovat. Je vhodné si zároveň při studiu zkoušet řešit podobné nebo i stejné příklady jako jsou ve cvičeních. Velni vhodné je modifikovat zadání a sledovat chování funkcí nebo např. kořeny rovnic.