SLUŽBY 1. primární sektor - těžba 2. sekundární sektor - zpracovatelský průmysl 3. terciální sféra - služby 4. kvarciální sektor - školství, policie, armáda
Služba je činnost, kdy jedna strana nabízí druhé, je nehmatatelná a neplyne z ní žádné vlastnictví. Může, ale nemusí být spojena s fyzickým výrobkem.
Terciální sféra: 1) Terciální sektor = nezbytné služby, tj. prádelny, opravny, hotely, restaurace 2) Kvartální sektor = usnadňuje a zefektivňuje práci (doprava, finance, komunikace (média) 3) Kvinterní sektor = zdokonaluje a určitým způsobem mění příjemce, tj. zdravotnictví, vzdělávání, rekreace Kategorie služeb a) - pouze hmatatelné zboží - hmatatelný výrobek spojený se službou - služba spojená s doprovodnými výrobky (či službami), například kosmetika - pouze služba (hlídání dětí) b) dle nutnosti fyzické přítomnosti zákazníka c) služba závislá na: - zařízení - lidech Zařízení - automatizované (myčka na auta) - řízeno nekvalifikovanými či málo kvalifikovanými lidmi (taxislužba) - řízené kvalifikovanými lidmi (aerolinie)
Lidé - nekvalifikovaná práce - může dělat kdokoliv (domovník, sekání trávníku) - kvalifikovaná práce - běžná kvalifikace - nutnost něco umět (zásobování) - profesionální práce - celoživotní vzdělávání a zdokonalování (finanční služby, účetnictví)