Cíl: Zkoumání psychologických aspektů edukace. Možný, cílový a reálný subjekt. Krátkodobé i dlouhodobé změny v psychice a osobnosti způsobené vyučováním a výchovou. Předmět pedagogické psychologie (okruh 1) - Zkoumá psychologické aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování (edukace) a socializace ve škole.
- Zkoumá možný, reálný a cílový habitus (osobnost) žáků, studentů i posluchačů (souhrn způsobů a vzorců vnějšího chování, způsobu vyjadřování se a řeči i podpovrchových vlastností). Habitus žáků (jejich psychika a osobnost) je do značné míry výsledkem pedagogické práce. - Zkoumá změny v psychice a v osobnosti způsobené edukací a identifikací, resp. nápodobou učitele, modelu, vzoru, příkladu (Václav Příhoda). - Je to věda o psychologických zákonitostech permanentního a cyklického vzdělávání a výchovy dětí, mládeže a dospělých (Ladislav Ďurič).