hlavní cíle: příprava pro život a usnadnění normalizačního procesu k dosažení celkového maximálně možného rozvoje osobnosti celostný rozvoj osobnosti soustředění na osobu, ne na výchovnou metodu pomoc dítěti dosáhnout vlastní nezávislosti
Důležité pojmy
- Sebevýchova a mravní svoboda - učení ovládnutí vlastního jednání na základě možnosti volby činnosti, kterou bude dítě vykonávat
- Fenomén pozornosti - maximální soustředěnost dítěte na jednu činnost
- Aktivizační cyklus - dítě by mělo projít alespoň jednou denně a) nacvičování - neklid a příprava k činnosti b)velká práce - trvalejší upoutání pozornosti při aktivním zacházením s materiálem c) kontemplace - klid, ve kterém dítě zpracovává v mysli své objevy, zobecňuje, hodnotí, porovnává s ostatními - důležité je dokončení celých cyklů aktivit, protože jen zpracovaný výsledek poslední fáze přináší dítěti vědomostí a osobní přírůstek
- Lidské sklony - jeví se jako schopnost vyvíjet se určitým směrem, neustále nás pohánějí ke zlepšení života, jsou u každého jedince