1. Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální V souladu s novými principy kurikulární politiky, zformulovanými v Národním programu u rozvoje vzdělávání v České republice (tzv. Bílé knize) a zakotvenými v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), se do vzdělávací soustavy zavádí nový systém kurikulárních dokumentů. Kurikulární dokumenty jsou vytvářeny na dvou úrovních - státní a školní (viz graf). Státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují Národní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy (dále jen RVP). Národní program vzdělávání vymezuje počáteční vzdělávání jako celek. Pro jednotlivé obory vzdělání se vydávají RVP, které vymezují rámce vzdělávání a jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů (dále jen ŠVP), které představují školní úroveň. Každá škola si vytváří ŠVP, podle něhož se uskutečňuje vzdělávání na dané škole. Rámcové i školní vzdělávací programy jsou veřejné dokumenty přístupné pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost.
1.1. Specifické principy Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální (dále jen RVP ZŠS) RVP ZŠS: - navazuje svým pojetím na přílohu RVP ZV-LMP upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením; - respektuje opoždění psychomotorického vývoje žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, jejich fyzické a pracovní možnosti a předpoklady; - vymezuje podmínky pro speciální vzdělávání žáků s různým stupněm mentálního postižení; - umožňuje využití podpůrných opatření zohledňujících speciální vzdělávací potřeby žáků1, s jejichž pomocí mohou žáci dosahovat výsledků, které odpovídají jejich maximálním možnostem; - umožňuje upravit vyučovací hodiny podle potřeb žáků a vyučovací hodiny dělit na více jednotek; - stanovuje cíle vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením, těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami; - specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by mohli žáci s těžkým postižením dosáhnout na konci základního vzdělávání; - vymezuje vzdělávací obsah - očekávané výstupy a učivo na úrovni, kterou by si žáci v průběhu základního vzdělávání měli osvojit; - zařazuje jako součást základního vzdělávání průřezová témata; - podporuje přípravu na společenské uplatnění, popřípadě na výkon jednoduchých pracovních činností; - stanovuje základní vzdělávací úroveň, kterou škola musí respektovat ve svém školním vzdělávacím programu.