Pracuji již několik let se žáky rehabilitační třídy denního stacionáře při základní škole speciální a sleduji edukaci žáků v jejím přirozeném prostředí. Zvolila jsem proto téma: smyslová výchova v edukaci žáků rehabilitační třídy základní školy speciální. Výzkumný projekt je prováděn v Mateřské škole a Základní škole Břeclav. Nově je zde zřízena mateřská škola pro děti s poruchami autistického spektra a artismem, s navazujícím školním vzděláváním. Ve zvoleném tématu spatřuji možnost, jak lépe pochopit problematiku edukace v rehabilitační třídě, zvláště pak význam smyslové výchovy pro žáka a rodinu. Hlavním cílem diplomové práce a výzkumného projektu je analyzovat možnosti edukace žáků se souběžným postižením více vadami v rehabilitační třídě základní školy speciální, se zaměřením na smyslovou výchovu. Dílčím cílem je vzdělávání žáků se souběžným postižením více vadami s přihlédnutím k jejich individuálním zvláštnostem, edukace žáků se souběžným postižením více vadami, edukace v rehabilitační třídě Základní školy speciální, smyslová výchova v procesu edukace. Diplomová práce se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola je věnována teoretickým východiskům, seznámí nás s mentální retardací a její klasifikací a zabývá se charakteristikou souběžného postižení více vadami. Druhá kapitola se zabývá edukací v rehabilitační třídě, je zde vysvětlen pojem rehabilitační třída a analyzovány učební osnovy rehabilitační třídy. Třetí kapitola se zaměřuje na žáka s mentální retardaci ve vzdělávacím procesu, charakteristiku vybraných postižení a kazuistická studie. Čtvrtou kapitolu tvoří výzkumný projekt diplomové práce, jsou uvedené použité metody výchovy a vzdělávání, charakteristika žáků vybrané třídy.