- cesta ke zdokonalovaní učitelské činnosti vede přes sebepoznání nebo-li autodiagnostiku učitele
- za autodiagnostiku pedagogické činnosti lze považovat proces, v jehož průběhu učitel cíleně a systematicky získává a zpracovává (analyzuje, zobecňuje a hodnotí) zpětnovazební informace
- důležité zároveň je, aby učitel na základě těchto informací učitel dovedl projektovat postup (plán) dalšího zkvalitnění svého pedagogického působení, a proto musí vědomě reflektovat jeho kvalitu
- je zřejmé, že základem autodiagnostiky učitelovy pedagogické činnosti je jeho sebereflexe sebereflexe je uvědomování si obsahů svého vědomí a charakteristik osobnosti i výsledků jednání na pozadí, resp. v konfrontaci s morálními normami nebo alespoň obrazy ideálního já. Ideální já vyjadřuje představu jedince, jaký by chtěl být. Sebereflexe je vlastně vnitřní dialog, který vedeme sami se sebou. sebereflexe učiteli umožňuje analyzovat a srovnávat dřívější a nové soubory pedagogických zkušeností, jeho nová a starší rozhodnutí a jednání tím mu umožňuje nalézat východisko a náměty k dalšímu svému zdokonalení je to vlastně neustálá přestavba vlastní pedagogické kompetence učitele sebereflexi je možno považovat za zpětnou vazbu o tom, co a jak učitel dělal a prožíval při komunikaci se žáky nebo studenty, co se při tom dělo a jak tato komunikace probíhala sebereflexe je však současně procesem hledání a odkrývání zdrojů učitelské pedagogické činnosti a osobnosti je tedy východiskem pro projektování a uskutečňování autoregulace učitelovy pedagogické činnosti