Původ a historie programu Step by Step - Původní inspirace vznikla jako reakce na komplikovanou situaci ve vzdělávání menšin v Americe v době „vzdělanostního (sputnikovského) šoku“ 60.-70. let (USA a Kanada: původní obyvatelstvo, imigranti, sociálně slabé skupiny ve slumech apod.). - OTÁZKA: Jak dosáhnout podstatně vyšší obecné vzdělanosti (ale i „vychovanosti“) v mladé populaci (konkurenceschopnost)??? Závěry a řešení: - zaměřit se na to, aby každé dítě dostalo příležitost a na základě svých individuálních možností dosáhlo optimální úrovně vzdělání
- zaměřit se na to, aby se děti ve škole učily společně a od sebe navzájem; vycházely při tom ze své různosti a učily se akceptovat se navzájem (interkulturalita a výchova k toleranci)
- otevřít školu spolupráci s rodinou a širší veřejností
Je to vzdělávací program zdůrazňující
individuální přístup k dítěti - důraz na osobní rozvoj
- partnerství rodiny, školy a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání
- prosazuje a umožňuje inkluzi dětí se speciálními potřebami (dětí nadprůměrně nadaných, dětí s vývojovými poruchami, dětí s postižením, velmi se osvědčuje u dětí z různých etnických menšin)
- dále klade důraz na podnětné prostředí - netradiční členění třídy do center aktivit,