Myšlenkový experiment - Představte si restauraci, do které obvykle chodíte - Co se o ní vůbec dá říct? - Co se vám v ní líbí a nelíbí? - Co z toho je pro vás osobně důležité? - Co z toho je - podle vás - důležité pro ostatní, kteří tam chodí s vámi? - Pořád je to ta stejná a pro vás osobně příjemná restaurace?
Jak to tedy je? - Konkrétní člověk v sociálním prostředí (mikro - mezo - makro) - Jeho vnímání tohoto prostředí (Lewin, Bronfenbrenner atd.) - Jeho interpretace a komunikace sociální reality (Moscovici atd.) - Otázka změny v čase (individuálním i skupinovém)
Teoretická východiska - učení a chování žáků není pouze individuální záležitostí - je ovlivňováno mikrosociálním prostředím, v němž se žáci pohybují (prostředí konkrétní školy, konkrétního učitelského sboru, konkrétní školní třídy a konkrétní skupině vrstevníků s níž se žák či žákyně kamarádí, na jejíž mínění dá atp.)
Proč se zajímat o sociální prostředí? - škola jako prostředí (mj.) vývojově psychologický pohled sociální učení (...) - prožívání tohoto prostředí žákem (mj.) vliv na výkon vliv na další vzdělávací dráhu (...)