Alternativní školy jsou nazývány školy hrou, protože aplikují jiné metody a organizaci výuky a snaží o přiblížení učiva formou hry, diskuse, řešením problémových úkolů a podobně . Alternativní vzdělávání je obecný termín označující takové školní vzdělávání, které se odlišuje od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi, ale stejně jako na jiných školách se i zde plní osnovy schválené MŠMT
Společné znaky alternativního vzdělávání a zařízení:
Snaha získat dítě pro vzdělávání (neudusit přirozenou dětskou touhu poznávat a prozkoumávat nové věci) . Přátelský vztah mezi učitelem a dítětem, ochota a schopnost učitele pozitivně děti motivovat, podporovat jejich kvality, zručnost i originalitu a respektovat vývojové zvláštnosti co nejaktivnější zapojení dítěte v činnostech, podpora spolupráce a rozvoj komunikace pěstování odpovědnosti spoluúčastí dětí na rozhodování o chodu zařízení, o programu dne, o vlastní pracovní náplni a tempu atd. Propojování předmětů (k pochopení souvislostí a využití poznatků) prostředí uzpůsobeno dětem (snadno přístupné hračky, knihy, potřebné materiály, dětská výzdoba, obrázky …) Vyučování bez zvonění, jednotlivé činnosti bez striktního časového omezení - proč končit uprostřed zajímavé činnosti a proč nedopřát oddech tam, kde je třeba? - důležité je přizpůsobit se momentálnímu zaujetí či únavě dětí spolupráce s rodinou dítěte (učitel sice zná možnosti a postupy pedagogiky, ovšem rodiče nejlépe znají své děti a jejich potřeby, klady a zápory