1. Úvod Pojem „děti, žáci a studenti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí“ se objevuje ve školství poprvé v souvislosti s metodickým pokynem MŠMT ke zřizování přípravných tříd pro děti se sociálním znevýhodněním a k ustanovení funkce vychovatele - asistenta učitele č.j.: 25 484/2000-22 (dále jen Pokyn). Na základě kvalifikovaného odhadu a pozorování je zřejmé, že žáci z prostředí rodin, které jsou ohroženy sociálním vyloučením, ať již z důvodů sociálních či v důsledku souběhu znevýhodnění sociálního a kulturního, tvoří většinu žáků škol, jež pracují podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání upravených pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (dříve zvláštní školy). Zároveň je zřejmé, že se žáci z tohoto prostředí hůře vyrovnávají s převažující selektivností českého základního školství a mají proto velmi často nižší školní úspěšnost. Jedním z očekávaných dopadů veškerých opatření na podporu vzdělávání žáků ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí je zvyšování počtu těchto žáků v hlavním vzdělávacím proudu a zvýšení jejich školní úspěšnosti. Pravděpodobnost, že tito žáci budou pokračovat ve svém vzdělávání, ukončí úspěšně střední či vysokou školu nebo přípravu na povolání a budou úspěšní na trhu práce, vzrůstá. Úspěšné zařazení žáků ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí do hlavního proudu vzdělávání s sebou přináší v konečném důsledku i nižší náklady na jejich vzdělávání. Už v padesátých letech minulého století, kdy zvláštní školy byly určeny především dětem s mentálním postižením, psychologové konstatovali, že je zde zařazena minimálně třetina dětí s normálními vzdělávacími předpoklady. Byly to děti - řečeno tehdejší terminologií - buď „kázeňsky nezvladatelné“ nebo sociálně či kognitivně deprivované, často děti z romské minority, která v té době byla násilně usídlována ve vymezených lokalitách.