- Metody vycházejí z ústního jazyka - Metody vycházejí z písemného jazyka - U některých čtení a psaní probíhá souběžně - Některé prvky přijímáme i v současnosti - Od roku 1990 možnost volby různých metod - Didaktogenní chyby ve čtení - Každá metoda má nadšence i odpůrce
- Metody syntetické -vycházejí z prvků, které jsou spojovány v celky
- Metody analytické - vycházejí z celků a vedou k poznání jednotlivých prvků
- M písmenková - žáci se učí nejdříve názvy písmen, písmena pak spojují ve slabiky, ve slova. Nejdříve mechanické učení, pak logické čtení. Metoda se udržovala až do 19. století
- M hláskovací - m-a=ma, l-ý=malý, čte se hláska, kterou se písmeno vyslovuje, nečte se jméno písmene
- M fonomimická - vychází z hlásek, které se mohou chovat jako citoslovce - husa syčí sssssssss - M normálních slabik - česká metoda, odstraňuje problém spojení hlásky ve slabiku. Při vyvozování se užívá návodných obrázků. Poznávání slabik se známých slov, - La-vi-ce lampa, vidlička, cestička
- M genetická - Kožíškova-Poupata - 1913 (zapisovací)- vycházel z básní a říkadel Je přechodem k metodě globální, důraz na průpravné čtení, vychází ze zápisu myšlenek dětí - zkratkami slov, obrázky - děti se hned učí čtení s porozuměním. - Dbal na rozvoj mravní a estetický