Registrace | Přihlásit

Poznámky: Podklady k didaktice

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
4. Definice vyučovací metody, Rozdělení výukových metod; výběr metod (určitě bude na zkoušce) - výukové metody - Švec

Vyučovací metoda = způsob, jakým učitel organizuje proces osvojování nových vědomostí a dovedností žáků
= koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních činností žáků orientovaný na dosažení výchovně-vzdělávacích cílů.
= způsob dosahování cíle vyučování, je to cesta (methodos) uspořádaná určitým způsobem, aby žák dosáhl poznání.
- smyslem a cílem je přenést žákům poznatky z oblasti společenských, přírodních a technických věd, rozvíjet poznávací procesy žáků a dovést je postupně k vytvoření základních a zásadních aspektů a postojů na světové dění.
- Úkolem vyučovací metody je organizovat poznávací aktivitu žáka tak, aby buď objevil nebo upevnil poznatek, nebo reprodukoval či aplikoval jej při hodnocení.
- Součástí vyučovací metody jsou vyučovací techniky, což jsou dílčí výkonové prvky, jisté stereotypní promyšlené způsoby jako postoje, gestikulace, pracovní výkony s pomůckami, pokyny, způsoby práce s křídou, ukazovátkem, zahajování výkladů aj.

Čím více se vzdělávání mění v celoživotní otevřený systém, tím je více třeba dbát důraz na metody aktivní a samostatné práce žáků. Dnešní vyučovací metody již nemohou být pouze cestami osvojování nových vědomostí a dovedností, nýbrž zároveň cestami rozvíjení schopností objevovat nové vědomosti a vzdělávat se. Nejde o to klást proti sobě metody klasické (rozhovor, vysvětlování, vyprávění, demonstraci), vedoucí především k osvojování učiva a metody tzv. moderní, zaměřené především na samostatnou činnost žáků (např. problémové vyučování, skupinové vyučování).
Hodnocení (0x):