Výukové metody Teoretický pohled Vyučovací metoda - definice - Cílevědomý a záměrný postup, kterým učitel reguluje učení žáků při vyučování. - Způsob záměrného uspořádání činnosti učitele a žáka (cesta) směřující k danému výukovému cíli. - Způsob uspořádání učiva ve vyučovacím procesu. Funkce metod Jednou z klíčových funkcí výukových metod je řídit (regulovat) žákovské učení tak, aby jeho výsledkem byly osvojené vědomosti a dovednosti a rozvinuté schopnosti žáků, a to v souladu s výukovými cíli, s přihlédnutím k individuálním rozdílům mezi žáky ve třídě. Učitel svou vyučovací činností (vyučováním) podněcuje, v souladu s výukovými cíli, odpovídající učební aktivity žáků. Například zaměřuje pozornost žáků na klíčové informace, vyvolává diskusi o učivu, zadává jim úlohy pro samostatnou práci apod. Těmito postupy tedy navozuje učení žáků. Učením si žáci pod vedením učitele osvojují vědomosti, dovednosti, návyky, ale např. i postoje a rozvíjejí své schopnosti.
Funkce výukových metod lze tedy shrnout takto: - informační (informovat žáka) - formativní (formování osobnosti žáka) - výchovná