Vymezení pojmu diagnostika a diagnóza Diagnostika = je dlouhodobý proces - musí brát v úvahu vše, co ovlivňuje vývoj dítěte. Na základě stanovené diagnózy pak můžeme volit optimální výchovné postupy a dosahovat tak postupných změn ve vývoji dítěte. Komplexní diagnostika vyžaduje vnímat dítě po stránce biologické, psychologické i sociální. Vymezení jednotlivých pásem MR zvláště okolo jejich hranic je značně problematické (při opakovaných vyšetřeních lze získat i odlišné výsledky). Záleží na časovém odstupu, momentální psychické dispozici, na formě kladení otázek, na kvalitě testu, jeho vhodnosti pro MR. Výsledky testování by se měly pravidelně prověřovat - aby získané „nálepky“ neomezovaly zbytečně děti v rozvoji.
Diagnostika obecně je poznávacím procesem, jehož cílem je co nejdokonalejší poznání daného předmětu či objektu našeho zájmu, a to všech jeho důležitých znaků a charakteristik a jejich vzájemných vztahů a souvislostí. Výsledkem tohoto poznávání je diagnóza.