Proč specifické? Protože jsou zasaženy jen některé funkce, které jsou třeba k tomu, aby se dítě naučilo číst, psát, počítat, jinak se nám jeví jako chytré. Proč vývojové? Problémy jsou způsobeny vývojovými změnami v CNS, zjišťujeme je až kolem 6. roku dítěte, před a při nástupu do školy. Poruchy učení je termín označující heterogenní skupinu obtíží, které se projevují při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání a matematiky. Tyto obtíže mají individuální charakter a vznikají na podkladě dysfunkcí CNS. Přestože SPU se mohou objevovat souběžně s jinými handicapujícími podmínkami (MR, senzorické postižení, poruchy chování) nebo vnějšími vlivy (kulturní odlišnosti, nedostatečné vedení), nejsou SPU přímým důsledkem těchto podmínek nebo vlivů. SPU - neúspěchy ve škole = pocity méněcennosti = problémy v sociální oblasti.
Dyslexie - poruchy čtení Dysgrafie - poruchy psaní Dysortografie - poruchy pravopisu Dyskalkulie - poruchy matematických schopností Dyspinxie - poruchy kreslení Dysmúzie - poruchy týkající se hudebnosti Dyspraxie - poruchy motorické obratnosti
V našich školách existují žáci, jejichž schopnosti odpovídají normě, ale stávají se pro své učitele problémem pro neprospěch, zvláštnosti v chování, citové prožívání.