Mateřský jazyk, sloh a literatura 1a) Jazykověda jako vědní disciplína, její rozdělení. Jazyk národní, jeho formy a místo mezi slovanskými jazyky. 1b) Současné pojetí předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ. Charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v rámci RVP ZV, učebnic, metodických materiálů, pomůcek. 1c) Literatura pro děti a mládež jako součást národní literatury. Literatura intencionální a neintencionální. Četba dětí a mládeže a předpoklady jejího rozvoje, sekundární negramotnost. Vývojové etapy čtenářství.
2a) Soustava českých hlásek, jejich klasifikace a charakteristika, základní fonologické jevy/změny typické pro češtinu, zásady správné výslovnosti. 2b) Hláskosloví na 1. st. ZŠ - rozdělení do jednotlivých ročníků, metodické postupy. Pravopis. 2c) Literatura pro děti a mládež do poloviny 19. století.
3a) Stylistické využití morfologických prostředků v soustavě funkčních stylů, tvarové dublety, prostředky stylisticky příznakové a bezpříznakové. 3b) Druhy pravopisu. Rozdělení a přehledná charakteristika. 3c) Hlavní vývojové tendence v české literatuře pro děti a mládež v 2. polovině 19. století.
4a) Slovní druhy a jejich třídění (slova ohebná, neohebná, typy skloňování, mluvnické kategorie). 4b) Základní principy třídění slovních druhů. Metodická kritéria pro jejich poznávání. Uplatňování algoritmu, zařazení učiva v jednotlivých obdobích. 4c) Umělecké ztvárnění lidové pohádky v české literatuře pro děti a mládež.
5a) Ohebné slovní druhy se zaměřením na podstatná a přídavná jména. 5b) Metodické postupy při poznávání podstatných jmen a přídavných jmen. Didaktické tabulky - vzory. 5c) Moderní autorská pohádka v české literatuře pro děti a mládež.
6a) Ohebné slovní druhy se zaměřením na zájmena a číslovky. 6b) Metodická problematika tvaroslovného učiva (metody nacvičování, typy cvičení). 6c) Pověst, mýtus a legenda v české literatuře pro děti a mládež. 7a) Ohebné slovní druhy se zaměřením na slovesa. 7b) Metodické postupy při vyvozování mluvnických kategorií u sloves. Typy cvičení. 7c) Příběhová próza s dětským hrdinou v české literatuře pro děti a mládež.
8a) Problematika neohebných slovních druhů. 8b) Reprodukce, její druhy a význam. Reprodukční a produkční sloh; základní etapy nácviku (invence, kompozice, stylizace). 8c) Dobrodružný příběh v české literatuře pro děti a mládež.
9a) Komplexní pohled na větu jednoduchou. Základy valenční syntaxe. 9b) Charakteristika slohových útvarů a postupů na ZŠ. Výchovné hodnoty slohového vyučování. 9c) Základní vývojové tendence v české poezii pro děti a mládež do 60. let 20. století.
10a) Problematika souvětí podřadného. 10b) Skladební učivo ve 2. - 5. ročníku. Jeho vztah k učivu tvaroslovnému a slohovému. Znázorňování stavby věty a souvětí. 10c) Základní vývojové tendence v české poezii pro děti a mládež od 60. let 20. století.
11a) Komplexní pohled na syntax. Komunikativní funkce výpovědi. Problematika souvětí souřadného. 11b) Čtenářský výcvik a jeho metodika. Čtenářské nedostatky, jejich příčiny a možnosti nápravy. Metody a formy práce rozvíjející čtenářské dovednosti a techniku čtení. 11c) Umělecko-naučná a naučná literatura pro děti a mládež. Próza s přírodní tematikou.
12a) Obecně o stylu (charakteristika jednotlivých funkčních stylů a jejich uplatnění v komunikaci). 12b) Přehled současných čítanek - kritéria pro jejich hodnocení. Četba čítanková a mimočítanková, školní a individuální. Čtenářský deník - možnosti, formy. Možnosti využití průřezových témat při práci s literárními texty. 12c) Historická a biografická próza v české literatuře pro děti a mládež. 13a) Slovní zásoba (způsoby obohacování slovní zásoby, všechny způsoby tvoření slov, vysvětlení pojmů: kořen, kmen, předpona, přípona, koncovka). 13b) Přehled a charakteristika literárních druhů a žánrů. Možnosti uplatnění vybraných žánrů v literární výchově. Adaptace literárních děl pro dětského čtenáře. Základní literární pojmy podle RVP. 13c) Lidová a autorská pohádka ve světové literatuře pro děti a mládež.
14a) Stylistická platnost lexikálních prostředků v soustavě funkčních stylů a nejčastější prohřešky proti stylové formě. 14b) Moderní a alternativní metody a formy práce, netradiční postupy v literární výchově. Rozvoj estetických dovedností žáka. Metody kritického myšlení. Biblioterapie. Očekávané výstupy v literární výchově podle RVP. 14c) Příběhová próza s dětským hrdinou ve světové literatuře pro děti a mládež.