Registrace | Přihlásit

Státnicové otázky: Státnice z Českého jazyka - vypracované otázky

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Učitelství pro 1. stupeň základních škol

Okruhy otázek ke státní závěrečné zkoušce

Mateřský jazyk, sloh a literatura
1a) Jazykověda jako vědní disciplína, její rozdělení. Jazyk národní, jeho formy a místo mezi slovanskými jazyky.
1b) Současné pojetí předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ. Charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v rámci RVP ZV, učebnic, metodických materiálů, pomůcek.
1c) Literatura pro děti a mládež jako součást národní literatury. Literatura intencionální a neintencionální. Četba dětí a mládeže a předpoklady jejího rozvoje, sekundární negramotnost. Vývojové etapy čtenářství.

2a) Soustava českých hlásek, jejich klasifikace a charakteristika, základní fonologické jevy/změny typické pro češtinu, zásady správné výslovnosti.
2b) Hláskosloví na 1. st. ZŠ - rozdělení do jednotlivých ročníků, metodické postupy. Pravopis.
2c) Literatura pro děti a mládež do poloviny 19. století.

3a) Stylistické využití morfologických prostředků v soustavě funkčních stylů, tvarové dublety, prostředky stylisticky příznakové a bezpříznakové.
3b) Druhy pravopisu. Rozdělení a přehledná charakteristika.
3c) Hlavní vývojové tendence v české literatuře pro děti a mládež v 2. polovině 19. století.

4a) Slovní druhy a jejich třídění (slova ohebná, neohebná, typy skloňování, mluvnické kategorie).
4b) Základní principy třídění slovních druhů. Metodická kritéria pro jejich poznávání. Uplatňování algoritmu, zařazení učiva v jednotlivých obdobích.
4c) Umělecké ztvárnění lidové pohádky v české literatuře pro děti a mládež.

5a) Ohebné slovní druhy se zaměřením na podstatná a přídavná jména.
5b) Metodické postupy při poznávání podstatných jmen a přídavných jmen.
Didaktické tabulky - vzory.
5c) Moderní autorská pohádka v české literatuře pro děti a mládež.

6a) Ohebné slovní druhy se zaměřením na zájmena a číslovky.
6b) Metodická problematika tvaroslovného učiva (metody nacvičování, typy cvičení).
6c) Pověst, mýtus a legenda v české literatuře pro děti a mládež.
7a) Ohebné slovní druhy se zaměřením na slovesa.
7b) Metodické postupy při vyvozování mluvnických kategorií u sloves. Typy cvičení.
7c) Příběhová próza s dětským hrdinou v české literatuře pro děti a mládež.

8a) Problematika neohebných slovních druhů.
8b) Reprodukce, její druhy a význam. Reprodukční a produkční sloh; základní etapy nácviku (invence, kompozice, stylizace).
8c) Dobrodružný příběh v české literatuře pro děti a mládež.

9a) Komplexní pohled na větu jednoduchou. Základy valenční syntaxe.
9b) Charakteristika slohových útvarů a postupů na ZŠ. Výchovné hodnoty slohového vyučování.
9c) Základní vývojové tendence v české poezii pro děti a mládež do 60. let 20. století.

10a) Problematika souvětí podřadného.
10b) Skladební učivo ve 2. - 5. ročníku. Jeho vztah k učivu tvaroslovnému a slohovému. Znázorňování stavby věty a souvětí.
10c) Základní vývojové tendence v české poezii pro děti a mládež od 60. let 20. století.

11a) Komplexní pohled na syntax. Komunikativní funkce výpovědi. Problematika souvětí souřadného.
11b) Čtenářský výcvik a jeho metodika. Čtenářské nedostatky, jejich příčiny a možnosti nápravy. Metody a formy práce rozvíjející čtenářské dovednosti a techniku čtení.
11c) Umělecko-naučná a naučná literatura pro děti a mládež. Próza s přírodní tematikou.

12a) Obecně o stylu (charakteristika jednotlivých funkčních stylů a jejich uplatnění v komunikaci).
12b) Přehled současných čítanek - kritéria pro jejich hodnocení. Četba čítanková a mimočítanková, školní a individuální. Čtenářský deník - možnosti, formy. Možnosti využití průřezových témat při práci s literárními texty.
12c) Historická a biografická próza v české literatuře pro děti a mládež.
13a) Slovní zásoba (způsoby obohacování slovní zásoby, všechny způsoby tvoření slov, vysvětlení pojmů: kořen, kmen, předpona, přípona, koncovka).
13b) Přehled a charakteristika literárních druhů a žánrů. Možnosti uplatnění vybraných žánrů v literární výchově. Adaptace literárních děl pro dětského čtenáře. Základní literární pojmy podle RVP.
13c) Lidová a autorská pohádka ve světové literatuře pro děti a mládež.

14a) Stylistická platnost lexikálních prostředků v soustavě funkčních stylů a nejčastější prohřešky proti stylové formě.
14b) Moderní a alternativní metody a formy práce, netradiční postupy v literární výchově. Rozvoj estetických dovedností žáka. Metody kritického myšlení. Biblioterapie. Očekávané výstupy v literární výchově podle RVP.
14c) Příběhová próza s dětským hrdinou ve světové literatuře pro děti a mládež.

15a) Stylistická platnost syntaktických pros...
Hodnocení (0x):