- pedagogika je věda o výchově, která zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších společenských jevů - rozpracovává teorii a metodiku výchovně - vzdělávacího procesu, jeho obsah, principy, organizační formy - slovo pedagogika pochází z Řecka - paidagógos = vést dítě (pais = dítě, agogé = vedení), kde paidagogos (vzdělaný otrok) pečoval v bohatých rodinách o děti, doprovázel je do školy… - termín pedagogika se užívá již od raného novověku, zpočátku splýval s pojmem didaktika - až v 19. století se pedagogika stává samostatným vědním oborem (vznik 1. pedagog. teorie - Herbart) - kdysi se výchova a vzdělání uskutečňovalo v napodobování, tradicích, zvycích… - 1774 - povinná šk. Docházka a vzdělání pro všechny, bez rozdílů (J. I. Felbigér) - už ve starověkém Řecku osobnosti jako Sokrates, Platón, Aristoteles formulovali zásady výchovy a snažili se vytvořit její ideál - dalšími velkými mysliteli v humanismu a renesanci byli F. Bacon, R. Descartes, J. Locke, J. A. Komenský (Škola hrou, Velká didaktika, Brána jazyků otevřena, Orbis pictus), J. J. Rousseau, J. J. Pestalozzi - položili základ modernímu systému vědy o výchově
Předmět pedagogiky
- předmětem je společenský jev - výchova - výchova dětí, mládeže a organizované formy i druhy výchovy dospělých - v současné době pedagogika zkoumá zákonitosti vývoje člověka ve všech obdobích jeho života, protože výchova a vzdělávání je celoživotním procesem - pedagogika se také zabývá výchovou v minulosti - předmětem je také žák (objekt) i subjekt výchovy a učitel (řídící činitel) výchovně - vzdělávacího procesu - spadá zde i výchova mimo školní zařízení