Didaktika českého jazyka - je teorií vyučování a vzdělávání. Jde o vědeckou pedagogickou disciplínu, která zkoumá zákonitosti vyučování českému jazyku a mateřskému jazyku. Samostatně je vyčleňována didaktika ČJ prvního stupně a didaktika ČJ druhého stupně. Teorie vyučování - je vědeckým označením oboru. Říká nám jak učit, postihuje každé učení se českému jazyku a zahrnuje obsah, metody, formy a prostředky. Teorie vzdělávání - říká nám čemu učit, zahrnuje obsah vzdělávání s ohledem na výukové cíle, je součástí vzdělávacích programů a součástí celého kurikula. Co se týče vztahu didaktiky ČJ k ostatním vědám, je tato v těsném vztahu k pedagogice a jazykovědě. Dále má úzký vztah k psychologii, vývojové psychologii a neméně důležité jsou také mezipředmětové vztahy vzhledem ke kurikulu. Cíle vyučování předmětu ČJ • naučit žáky srozumitelně se vyjadřovat ústní i písemnou formou spisovného jazyka • vytvořit dovednost správného hlasitého a tichého čtení • pomocí vhodných literárních textů probouzet v žácích úctu a lásku k mateřskému jazyku a také získávat sebedůvěru • rozvíjet kognitivní (poznávací) funkce Úkoly předmětu • hovořit spisovným jazykem • rozvíjet všechny smysly • pěstovat dovednost umět se vyjadřovat - komunikace • vytvářet základní dovednost čtení a psaní Systém vzdělávacích cílů - posloupnost Zapamatování si poznatku → porozumění poznatku (jak je žák uspořádá) → aplikace poznatku (v různých situacích, v problémových situacích, řešení problému) → automatizace