Registrace | Přihlásit

Přednášky: Marketing a podniková politika - přednášky z části Podniková politika

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1. Podstata podniku a podnikání

Podniková ekonomika = vědní disciplína zaměřená na jeden ze subjektů tržního hospodářství - podnik, který je plánovitě organizován hospodářskou jednotkou, v níž se na základě marketingového přístupu zhotovují a na trhu prodávají věcné statky, popř. služby - Podnik působí v určitém okolí, uspokojuje určité potřeby a realizuje zisk.-tržní hospodářství je podmínkou marketingového přístupu(ne jediná)

Charakteristika podnikání
- zákl. motivem podnikání je dosažení zisku, jakožto přebytku výnosů nad náklady
- zisk se dociluje uspokojováním zákazníkových potřeb; v centru pozornosti podniku je zákazník s jeho zájmy, požadavky, potřebami etc.
- vstup na trh je spojen s určitým rizikem. Snahou podnikatele je snížit toto riziko na přijatelnou úroveň, toho dociluje pomocí plánů a strategií
- na začátku každého podnikání stojí vstupní kapitál; jeho výše závisí na předmětu a rozsahu
podnikání
- podnik má také společenské poslání - služba zákazníkovi a všem ostatním, kteří jsou s
vývojem podniku spjati, tzv. „stakeholders“ („interesanti“, „zainteresovaní“, zájmové
skupiny) - př. akcionáři, zaměstnanci, odbory etc.
- na základě pojetí podniku jako prostředku k dosažení zisku a pojetí podniku jako prostředku
k uspokojování potřeb interesantů můžeme dojít ke dvěma zdánlivě protikladným tezím:
1) dominantním cílem je dosahovat zisk na základě uspokojování poptávky
2) dominantním cílem je uspokojovat poptávku („sloužit“) a tím dosahovat zisk
- ve výsledku - 1) - upřednostňování krátkodobých zisků před dlouhodobým
2) - upřednostňování dlouhodobého zisku před krátkodobým

Podnikatel
- nositel a tvůrce inovací a změn, motivovaný k využívání podnikového technického a
lidského kapitálu
- podstatným rysem jeho osobnosti je tvořivost, schopnost přicházet s novými myšlenkami
a schopnost využívat, či dokonce tvořit příležitosti
- vyústěním podnikatelského myšlení je např. nový výrobek, nová technologie, způsob
oslovení zákazníka apod.
Hodnocení (0x):