Podniková ekonomika = vědní disciplína zaměřená na jeden ze subjektů tržního hospodářství - podnik, který je plánovitě organizován hospodářskou jednotkou, v níž se na základě marketingového přístupu zhotovují a na trhu prodávají věcné statky, popř. služby - Podnik působí v určitém okolí, uspokojuje určité potřeby a realizuje zisk.-tržní hospodářství je podmínkou marketingového přístupu(ne jediná)
Charakteristika podnikání - zákl. motivem podnikání je dosažení zisku, jakožto přebytku výnosů nad náklady - zisk se dociluje uspokojováním zákazníkových potřeb; v centru pozornosti podniku je zákazník s jeho zájmy, požadavky, potřebami etc. - vstup na trh je spojen s určitým rizikem. Snahou podnikatele je snížit toto riziko na přijatelnou úroveň, toho dociluje pomocí plánů a strategií - na začátku každého podnikání stojí vstupní kapitál; jeho výše závisí na předmětu a rozsahu podnikání - podnik má také společenské poslání - služba zákazníkovi a všem ostatním, kteří jsou s vývojem podniku spjati, tzv. „stakeholders“ („interesanti“, „zainteresovaní“, zájmové skupiny) - př. akcionáři, zaměstnanci, odbory etc. - na základě pojetí podniku jako prostředku k dosažení zisku a pojetí podniku jako prostředku k uspokojování potřeb interesantů můžeme dojít ke dvěma zdánlivě protikladným tezím: 1) dominantním cílem je dosahovat zisk na základě uspokojování poptávky 2) dominantním cílem je uspokojovat poptávku („sloužit“) a tím dosahovat zisk - ve výsledku - 1) - upřednostňování krátkodobých zisků před dlouhodobým 2) - upřednostňování dlouhodobého zisku před krátkodobým
Podnikatel - nositel a tvůrce inovací a změn, motivovaný k využívání podnikového technického a lidského kapitálu - podstatným rysem jeho osobnosti je tvořivost, schopnost přicházet s novými myšlenkami a schopnost využívat, či dokonce tvořit příležitosti - vyústěním podnikatelského myšlení je např. nový výrobek, nová technologie, způsob oslovení zákazníka apod.