• Definice - je významná vědní disciplína, která je orientovaná na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob. • Předmět - zdravotně, eventuálně sociálně znevýhodněná osoba, která potřebuje podporu v oblasti výchovy, vzdělání, při pracovním a společenském uplatnění. • Strukturace speciální pedagogiky: psychopedie = spec.ped. mentálně postižených osob tyflopedie = spec. ped. zrakově postižených etopedie = spec. ped. obtížně vychovatelných, osob s poruchou chování logopedie = narušená komunikační schopnost surdopedie = postižení sluchové somatopedie = postižení hybnosti, tj. tělesně postižení, nemocní a zdrav. oslabení • Související vědní disciplíny: Pedagogika, Vědy lékařské (neurol.,psychiatr.,dětské lék), Psychologie, Sociologie. • Cíl - dosáhnout nejvyššího a všestranného rozvoje osobnosti a jeho uplatnění pracovního, společenského a osobního - socializace. • Stupně socializace: Integrace - naprosté zapojení s minimálními potížemi Adaptace - přizpůsobení se novým podmínkám, samostatnost Utilita - sociální upotřebitelnost, je schopen zařazení, ale potřebuje pomoc. Samostatnost jen částečná. Inferiorita - sociální nepoužitelnost, jedinci jsou nesamostatní • Segregace - opak integrace, jedinec je společností vyčleněn, nebo se sám pro svůj defekt vyčleňuje. Se socializací je třeba začít v co nejnižším věku = vyšší úspěšnost.