Podstata podniku - Podnikání - soustavná činnost za účelem dosažení zisku a uspokojení spotřebitelů - Základní rysy: - Základním motivem podnikání je dosažení zisku a uspokojvání potřeb zákazníků
-
Podnikání je spojeno s určitým rizikem (snaha o jeho minimalizaci)
-
Každé podnikání potřebuje vstupní kapitál (vlastní nebo cizí) - Cíl managementu je zvyšování hodnoty firmy (mimo tržního podílu a zisku také například prvenství na trhu, inovativnost ...) - Podnikání má společenský rozměr (sociální zabezpečení zaměstnanců, potřeby celé společnosti ...) - V podniku se rolišují 2 zájmové skupiny
-
1. Interesenti (stakeholders) = zákazníci, klienti, uživatelé
-
2. Akcionáři (shareholders) - Podnikatel
-
18+ let, bezúhonnost, odborná a právní způsobilost
-
Definován v Obchodním zákoníku
-
1. Osoba zapsaná v obchodním rejstříku mající živnostenské oprávnění
-
2. Osoba, která podniká na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů (např. průvodcovská činnost, záchranářská služba ...)
-
3. Fyzická osoba, která provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštního předpisu - Vývoj podnikání v ČR
-
1. Do 1989
-
Vysoká byrokratizace ekonomiky (centrální řízení)
-
Schematické vytváření velkých ekonomických celků
-
Podřízení politickým kritériím (obsazování politicky spolehlivých pracovníků do vedení firmy)
-
Nadbytečné kapacity a přezaměstnanost
-
Ztráta konkurenceschopnosti v důsledku izolovanosti v rámci RVHP
-
Deformované ceny bez vazby na trh
-
2. Od 1989
-
Privatizace jako nástroj sociálně ekonomických přeměn
-
Přeměny proběhly formou kupónové privatizace, součástí vlastnických struktur se stali i minoritní akcionáři
-
Aby mohli akcionáři ovlivňovat řízení firem, spojují se v sdružení akcionářů s cílem posílit vlastnickou a mocenskou pozici
-
Vznik konkurenčního prostředí
-
V ČR existovaly 2 privatizační koncepce -
1. Restrukturalizovat a poté privatizovat -
2. Privatizovat a poté restrukturalizovat
-
Transformace českého hospodářství probíhala třemi základními formami
-
1. Restituce - na základě zákona
-
2. Velká privatizace - formou kupónové privatizace
-
3. Malá privatizace - odprodej podniků na základě výběrového řízení a dražeb
-
Pojetí podniku 1. Cílem firmy je dosahovat zisku (prostřednictvím uspokojování koupěschopné poptávky) 2. Cílem firmy je uspokojovat koupěschopnou poptávku (a tím dosahovat zisku)
-
Podmínky pro podnikání upravuje
-
Obchodní zákoník
-
Občanský zákoník
-
Živnostenský zákon
-
Insolvenční zákon