= představuje určitou identitu lidí. Vytváří obraz / vzor vtahů, chování a způsobů, jak udržet jejich soudržnost, poskytuje řešení problémů. = vyvíjí se po staletí - Afrika (Nigérie - až 250 kmenů) - lidé nemají „národní hrdost“, spíše se řadí k jednotlivým kmenům, subkulturám, které jsou často značně rozdílné - problém i v Evropě, př. Belgie, Švýcarsko, Itálie ; problém i Severní a Jižní Ameriky - různá kultura - jednotlivci jsou silně nakloněni věřit tomu, co jim jejich kultura říká, bez ohledu na objektivní platnost. Blokují nebo ignorují vše, co je v rozporu s kulturní „pravdou“ nebo v konfliktu s jejich vírou (náboženství - Islám) - z toho vyplývá i určitá předpojatost vůči změnám a vysvětlení, proč proces globalizace a unifikace kulturní specifikace neodstraňuje, ale spíše zvýrazňuje (spíše se k tradicím vracejí, aby je globalizace nepohltila ; hodně rozdílné firma čistě japonská a firma se zahraničním kapitálem - základní kulturní faktory mají vliv na obchodní jednání!
Překážky úspěšné komunikace : vliv na obchodní jednání Je důležité být sympatický lidem! - neznalost kulturních specifik z partnerova prostředí - být kulturně vnímavý Je důležité být tolerantní k jiné kultuře, rozdíl jednání doma a v zahraničí (tam je potřeba více se přizpůsobit - pochopit, proč tak jednají, pochopit jejich kulturu a historii jejich vývoje) - stereotyp a předsudky - adaptace - zjistit si zvyky a příčiny těchto zvyků, snaha přizpůsobit se je „úloha hosta, ne hostitele!“ př. vtipy o Američanech - projevy etnocentrismu - svoje kultura je ta nejsprávnější (urážlivé pro partnera - kulturní relativismus)