PRŮBĚH OBCHODNÍ OPERACE - Přípravná, kontraktační, realizační, finalizační fáze ○ Každá obchodní operace je individuální - Přípravná fáze-stanovení cíle a strategického záměru firmy 1. (stanovení cílů, nástrojů, za jakým účelem služby poskytujeme…) -proč zboží prodáváme => abychom dosáhli určitého výnosu -zisku Nebo snaha ozískání pozicena trhu, proniknutí na nový trh, odbyt nepotřebného zboží atd...) -mise-nástroje, které použijeme pro stanovení vize -vize-stanovení dlouhodobého záměru Politické, ekonomické (HDP, míra exportu otevření ekonomiky atd.), sociální, technické, technologické, ekologické, legislativní, právní, náboženské atd. PEST analýza-faktory: SWOT analýza-slabých a silných stránekRatingový ukazatel Provádí ratingové agentury -např. Moody's, Fitch
Každá agentura má svůj individuální ukazatel
Říká nám, zda je určitá země vhodná (nevhodná) pro realizaci investičních záměrů(politicko-ekonomické faktory)
Komplexní ukazatel, ale Ne 100% spolehlivost
Nejvyšší rating: Francie, Německo, USA, Švýcarsko, VB, Japonsko, Singapur, Lucembursko
Zhoršily si: Island, Maďarsko, Řecko
Polepšily si: Hongkong a Čína
Belgie není v první skupině = národnostní problémy, dlouhodobě deficit státního rozpočtu
Ve skupině s ČR = Estonsko, Slovensko, Malta, Izrael, Korea
Ministerstvo průmyslu a obchodu(pomoc obchodníkům)
Ministerstvo zahraničí, financí, zemědělství, dopravy, ŽP, pro místní rozvoj
Pomocné instituce Ministerstva:CzechTrade(pomoc malým a středním podniků, vzdělání atd.), CzechInvest(finanční pomoc) ČEB, EGAP -finanční pomoc exportérům Česká centra, CzechTourism