Mezinárodní obchod = druh mezinárodních ekonomických vztahů, které mají reálný charakter = obchod uskutečňovaný v mezinárodním (resp. globálním prostředí) Mezinárodní prostředí se vyznačuje: - Kulturně-sociálními rozdíly (hodnoty společnosti, tradice, jazyk, náboženství, …), - Politicko-legislativní rozdíly (politická stabilita, postoj k zahraničním investorům, právní úprava podnikání, atd.), - Ekonomické rozdíly (vybavenost zemí výrobními faktory, odlišnost ve vývoji makroek. ukazatelů) - Institucionální rozdíly (obchodní politika, členství v MZ organizacích, atd.)
Obchod - reálné a finanční hospodářské transakce vztahující se ke směně zboží a služeb (dochází k oddělení osob výrobce a spotřebitele, tj. k tvorbě trhu) - předmětem obchodu je produkt - 4 skupiny: 1. čisté Z 2. převážně Z 3. převážně S 4. čisté S
Zboží (Z) = výstupy výrobního procesu, které mají fyzikální charakteristiky - je možnost oddělení okamžiku výroby od okamžiku spotřeby 1. finální výrobky určené ke spotřebě 2. meziprodukty, polotovary, určené k další výrobě komodity - specifický druh zboží, zboží obchodováno hromadně bez rozdílů v kvalitě
Služby (S) - jsou výsledkem výrobní činnosti, nehmotným procesem - vlastnosti: nehmotnost, nedělitelnost, nepřenositelnost (odběratel služby vždy i spotřebitelem), heterogenita (přizpůsobení se podmínkám), časová netrvanlivost (neskladovatelnost) 1. služby finální 2. služby výrobních faktorů
Funkční pojetí obchodu (obchod jako činnost) - obchod je směna zboží a služeb za jiné zboží a služby buď přímo (barter), nebo prostřednictvím ekvivalentu (peněžní směna) na trzích 1. meziproduktů a finálních výrobků, 2. výrobních faktorů.