Psychologie práce Psychologie práce se zabývá všemi aspekty lidského chování, myšlenek, pocitů a zkušenostmi vzhledem k práci. Hlavními oblastmi psychologie práce jsou: a) školení v rámci podniku (provádí identifikaci potřeb pro školení a plánování - to má na starosti podnikový psycholog nebo zkušený personalista - výsledkem je plánování co se zaměstnancem) b) hodnocení výkonnosti zaměstnanců a jejich kariérový postup (identifikují se klíčové aspekty výkonnosti - u každého můžou být jiné (proč je výkonný, proč je motivovaný,..) c) organizační rozvoj a změny v organizaci d) výběr a hodnocení pracovníků (různými metodami - psychotesty, bilanční diagnostiky,..) a identifikace jejich potřeb (pro motivaci) - vazba 360° hodnotí nás všichni okolo (vedoucího hodnotí všichni zaměstnanci) - hodnotící pohovory (max. 2x do roka - říkám, kde jsem a kde bych chtěla být e) analýza interakce „člověk versus stroj“ (návrh konstrukčních řešení pracovních podmínek…) - provádí se analýza zařízení a snažíme se je přizpůsobit tak, aby vyhovovali našim schopnostem tzn. musí vyhovovat fyzickým i kognitivním (poznávacím) schopnostem člověka f) poradenství a osobní rozvoj (analýza kariérových zájmů) - hodnocení a analýza kariérových zájmů a plánů člověka, měla by probíhat se zaměstnancem min. 1x za rok, je to motivační pro zaměstnance, na míru je ušit osobní rozvoj (u vyšších postů, u lidí u kterých předpokládáme, že ve firmě zůstanou dlouho) g) řešení prostředí a práce (otázky zdraví a bezpečnosti, hodnocení osvětlení, rozmístění pracovních ploch, identifikace zdrojů rizik, nebezpečí, stresu na pracovišti, soukromí…) - cílem je minimalizovat stres a zlepšit podmínky na pracovišti h) pracovní vztahy a motivace pracovníků (rozdělní a plánování práce, otázky jednání a vyjednávání, analýza a technika analýzy zlepšování vztahů na pracovišti, utváření efektivních pracovních skupin, ovlivňování interpersonálních vztahů)