ÚSTAVNÍ PRÁVO - SEMINÁŘ konzultační hodiny ST od 19.00
- ústava - právní charakter předpisu - jmenována na prvním místně ústavního pořádku ČR
-
vymezuje pojem ústavní pořádek a stanovuje i své místo v něm
-
skládá se z preambule, osmi hlav a 113 článků
-
zabývá se základními principy státní, politické a ústavní moci
-
úprava struktury státní moci - zákonodárná, výkonná, soudní, dále NKÚ, ČNB, územní samospráva
-
ustanovení přechodná a závěrečná - kontinuita státní moci a ústavnosti ČR
- listina - právní charakter předpisu
-
nemá definovanou právní sílu, ale protože ji Ústava zařazuje do ústavního pořádku, tak je ji třeba posuzovat jako normu téže úrovně, jakou má ústavní zákon
-
její změna se musí provádět na úrovni ústavních zákonů a nikoli pouze zákonem běžným
-
dokument v právním řádu bývalé ČSFR zakotvený prostřednictvím ústavního zákona Federálního shromáždění ČSFR č. 23/1991 Sb.
-
jako součást ústavního pořádku ji jmenuje Ústava ČR a vyhlašuje usnesení Předsednictva ČNR z 16. 12. 1992 pod č. 2/1993
-
pramenem ústavního práva a závaznou normou, závazná pro všechny subjekty, přímo platným právem
-
upravuje práva člověka a občana
- rozdíl mezi listinou a ústavou
-
ÚSTAVA - Zahrnuje širší rozsah úpravy právních vztahů
-
Upravuje základní principy fungování státu
-
Zakotvuje dělbu moci mezi moc zákonodárnou, výkonnou a soudní a definuje jejich vzájemné vztahy
-
LISTINA
-
Upravuje užší okruh úpravy
-
Má vyšší důležitost a význam pro postavení jedinců - občanů a obyvatel státu