1) druhy myŠlení - konvergentní a divergentní (str.78) - Rozlišujeme - Praktické myšlení - při řešení konkrétních úkolů. Metody pokusu a omylu - Názorné (konkrétní) - využívá názorných představ. Soudce předpokládá námitky. - Abstraktní (teoretické) - operuje s pojmy a symboly. Vyšší stupeň myšlení. - Konvergentní (sbíhavé) - jen jeden způsob řešení problému. Mat. úlohy apod. - Divergentní (rozbíhavé) - tvořivé úlohy, několik řešení. Více možných prostředků. 2) reakce na stres (str. 162) - Stres je stav organizmu, který je odezvou na nadměrnou tělesnou či psychickou zátěž. - 1) Poplachová reakce - 2) Fáze adaptace, přizpůsobení - 3) Stadium vyčerpání - Vnější reakce - fyzikální, - sociální, - Vnitřní reakce - tělesné, psychické 3) DRUHY RECEPTORŮ, JEN VYJMENOVAT - Druhy receptorů podle charakteru podnětů - Fotoreceptory - Mechanoreceptory - Termoreceptory - Proprioreceptory - dávají inf. o poloze a pohybu, uloženy ve svalech, šlachách, kloubech, svalová vřeténka - napínací reflexy - Nociceptory - pociťování bolesti - Chemoreceptory - pohybu 4) Cattelova teorie inteligence - nejvíce akceptováno psychologickou obcí (str. 145) - Dvoufaktorové pojetí inteligence - FLUIDNÍ - biologická, vrozená (je nezávislá na učení atd., stálá osobobnostní char. jedince) - KRYSTALICKÁ - kulturní získaná (získaná učením, na využívání vědomostí a schopností) 5) Spearmanova teorie inteligence (str. 145) - Dvoufaktorové pojetí inteligence - G - faktor (generální inteligence) stálá obecná schopnost - S - faktor (speciální inteligence) zvláštní schopnosti pro řešení speciál. Problémů