stát lze chápat jako určitou suverénní jednotku, která existuje ve světě odděleně od jednotek jiných a jako mechanismus politické moci uskutečňuje veřejný zájem v prvním případě lze hovořit o tzv. vnějším aspektu státnosti v druhém případě lze mluvit o tzv. vnitřním aspektu státnosti z pohledu ústavněprávního je stát formou organizace společnosti, jejíž neodlučitelnou složkou je mocenská autorita - tato instituce je zformulována v ústavě, která stanoví organizaci státu a jeho omezení stát současně vytváří prostředky k prosazení veřejného zájmu a zachování sama sebe
2.Co je princip sebeurčení lidu?
- souvisí se složitými důvody vzniku prvních ústav - v občanské společnosti je princip sebeurčení lidu ideou neomezené ústavodárné moci občanů ( je vyvozováno právo občanů vytvářet a přetvářet ústavu) na rozdíl od moci ustavené (moci již omezené, fungující v rámci a mezích daných mocí ústavodárnou) - jde o myšlenku, že demokracie jako státní zřízení nejen o sobě, co do podstaty, nýbrž svou existencí odkazuje na skutečný základ - na sebeurčení lidu, vlastního občanské společnosti.
3.Co je objektivní a subjektivní volební právo
- ustavování parlamentu v plurální společnosti je proces, jehož smyslem je personálně obsadit orgán, jenž svými nositeli bude představovat společnou vůli lidí,volby legitimují veřejnou moc, jsou procedurou utváření zákonodárného orgánu - v demokratických státech jsou volbami ustavovány různé druhy orgánu veřejné moci,tedy nejen parlamentního typu(president,zastupitelské orgány,úředníci) - volby jsou považovány za hlavní nástroj liberální demokracie, během voleb jsou kandidáti legitimování k činnostem v orgánech reprezentace - volby se nedají chápat jen jako výběr vládnoucích ---Soutěžní volby---umožňují informovat obyvatelstvo o obsahu funkcí veřejné moci a zpětný kontakt kandidátu vůči voličům,jsou tedy informačním prostředkem - volby jsou výběrem osob---které jsou potencionálně schopné rozhodovat = hovořit lze o výběru kandidátu elity politického života, jsou kariérním postupem, v němž se vybírají a ověřují profesionálně legitimují osoby schopné rozhodovat, systémově uvažovat a mnohovrstvě komunikovat - klíčový princip demokracie je periodičnost voleb = časové omezení výkonu pravomocí, obměňování složení volebních orgánu - tento proces, volební proces je založen na organizačních opatřeních---objektivní volební právo a možnosti občanu volit,či být volen---subjektivní volební právo - ústavy psané zpravidla zakládají principy, na nichž je subjektivní volební právo založeno a vycházejí z nich i zásady volebního systému - konkrétní úprava je záležitostí volebních zákonu, volebních zvyklostí nebo dohod politických stran - volební právo občanů, tedy subjektivní je ústavami založeno jako všeobecné, rovné s tajným hlasováním - všeobecnost práva prošla vývojovými etapami, zejména postupným uznáním volebního práva žen, rovnoprávnost z mnohařaddch státech - z ústav zpravidla vychází volební zletilost občana - 18 let, která je totožná s hranicí občanskoprávní a trestněprávní - existují i další podmínky určující přístup k volebnímu právu jsou tzv.cenzy---majetkové(požadavek mít určité vlastnictví),gramotní,pobytu. - volební právo je zpravidla svobodné = můžeme se účastnit, ale nemusíme -bez vlivu a zásahu jiné vůle - z hlediska účasti ve volbách je nutné být zapsán ve volebních seznamech-rozlišujeme dva způsoby sestavení voličských seznamů: a)povinná - každý se musí sám starat o to aby byl zapsán do voličských seznamů b)nepovinná -všichni jsou zařazeni - mají to na starost místní orgány