Globalizace světové ekonomiky již zasahuje do téměř všech oblastí hospodářské činnosti a ani odvětví retailingu není z tohoto trendu výjimkou. Nadnárodní společnosti zboží vyrábí, ale stále ve větší míře i distribuují konečným spotřebitelům. Tento trend přelomu tisíciletí zásadně přeměňuje povahu maloobchodního trhu jak ve většině vyspělých zemí Evropy, tak i v České republice a ostatních tranzitivních zemích střední Evropy. Nadnárodní retailingové řetězce však nezůstávají aktivní jen na území Evropy, ale rozšiřují svá obchodní portfolia i do zemí Dálného Východu či Jižní Ameriky. Zmíněná internacionalizace a expansivní růst obchodních firem svědčí o celkových změnách ve sféře obchodu, ale i světové ekonomiky jako celku. Je zřejmé, že k tak nákladné politice rozvoje firem vede řada faktorů, které determinují úsilí o zahraniční expanzi a dosažení velkého rozsahu podnikání. Teorie s praxí se shodují, že tyto operace vykazují nejen náročnost kapitálovou, ale také potřebu znalostí globálního podnikání a především místních specifik jak obecného ekonomicko-politického prostředí, tak chování zákazníků a potažmo komplexního charakteru společnosti, včetně uznávaných hodnot preferencí apod. Zahraniční růst firmy předpokládá vysoké investice do nového prostředí, které se však nemusí v budoucnu projevit v souladu s dnešními představami o objemu a rentabilitě firemních výkonů.