1) Základní pojmy vývojové neurofyziologie, vývoj struktury a funkce nervového systému u člověka
- základem duševní činnosti čl. je činnost CNS - ten je vystaven na základě dědičnosti a dále je modulován v průběhu vývoje, na jeho stavbu a činnost nadále působí vnější vlivy
vztah činnosti mozku a psychiky vyrůstá:
1) z dějin vývoje života (primátů), ale také i dějin, které vlastnímu životu předcházely 2) z genetické informace našich předků - geny tento vztah určují v podstatných, ale velmi širokých mezích 3) ze zkušenosti - učení počínaje nitroděložním životem přes vztah k matce, rodině, společnosti
Eccles, Popper - teorie tří světů
1. svět - svět atomů, molekul (i neurony) a jejich vztahů navzájem 2. svět - svět duševních obsahů psychologie 3. svět - svět všech (zaznamenaných) informací obsahy knihoven, PC… - ze světa 1 vyrůstá svět 2 a z nich svět 3
- vývoj CNS je základním předpokladem pro vývoj je-li vývoj mozkových fcí a struktur narušen, je proměněn i vývoj duševních fcí - popsáním vývoje CNS obtížně vysvětlujeme např. vývoj mravních hodnot, estetiky, citových vztahů některé duševní obsahy dokáže popsat evoluční biologie - jednotlivé duševní fce jsou reprezentovány aktivitou neurokognitivní sítě obrovského rozsahu
- prenatální vývoj CNS u člověka se řídí principy vývoje trubicovité NS, přičemž hlavní oddíly se vyvíjejí ze 3 primárních mozkových váčků - 3. týden - medulární (míšní) roura - 4. týden - diferenciace buněk, rozšíření trubice a váčků, ze kterých 5 sekundárních váčků - 6. týden - proliferace ( nových buněk) - současně původní nezralé b. (neuroblasty) se proměňují ve zralé neurony - 2. měsíc - jádra hlavových nervů, vývoj mozečku, základ neurohypofýzy, hipokampu a bazálních ganglií, hemisféry velkého mozku - 4. měsíc - hemisféry zvětšují povrch (brázdění mozku), v míše myelizace - v dalším období nová proliferace, diferenciace a migrace nervových buněk, dále maturace (zrání), rozvoj podpůrných a cévních elementů (lepší výživa) - při narození mozek váží cca 400g, je anatomicky i fčně nezralý, během kojeneckého období rychle roste, stále diferenciace buněk, klesá hydratace mozku - koncem 1 roku má mozek dvojnásobnou hmotu - ! vrozené reflexy nahrazeny podmíněnými - více řeč a psychomotorický vývoj - 2,5 roku - vývoj sebeuvědomování - 3 roky - mozek - trojnásobná hmotnost - 6 let - mozek - 1250g (téměř dospělý čl.) - soc. dovednosti, paměť, psychomotorika - myelizace a dozrávání neuronů lepší sensomotorika - dítě rozlišuje to, co říká, od toho, co si myslí puberta - větší čelní mozkové laloky, mozek 1400g, roste do 25-30 let - neurony nepřibývají, mozek max.1500g (mladší dospělost) - končí morfologická struktura mozku, ale lepší činnost mozk. kůry od 50 let klesá hmotnost mozku, nižší počet neuronů x nesnižují se tolik duševní schopnosti (vliv více zkušeností - kompenzace), z fčního hlediska není tak důležitý počet buněk, spíše růst a větvení neuronů, snížení hustoty dendritické aborizace