Psychologické metody - Pozorování-observace - Rozhovor - Dotazník - Životopis - Sociometrie - Rozbor výsledků činnosti - Psychodiagnostika - Experiment - Koučink - Posuzování (Rating) měření
Pozorování - Zaznamenáváme vnější projevy člověka v přirozených nebo speciálně upravených podmínkách, na základě toho se charakterizuje jeho chování a prožívání - Sledujeme celkové chování, gestikulaci, mimiku, způsob řeči, pohyby a reakce na podněty
Formy pozorování - Standardizované-sledování smyslově vnímatelných jevů, bez zásahu pozorovatele - Cílem pozorování: chytit a popsat jev odhalit a vysvětlit příčiny jeho vzniku a vývoje - Cíl lze charakterizovat: otázkami co- zachycení a deskripce jevu, proč- vysvětlení příčin, souvislostí - Nestandardizované-běžná školní pozorování - Zdokonalené-pomocí přístrojové techniky (fotografování, videokamera, magnetofon), studenti jsou silněji motivováni ke korekci chyb - Z hlediska času - Krátkodobé, student v jedné vyučovací hodině a na praxi - Dlouhodobé-po řadu měsíců a let - Z hlediska zaměřenosti - Náhodné (bezděčné)-jednání a činnosti více osob upoutá náš zájem a pozornost - Soustavné-podle předem připraveného plánu - Podle možností charakteristik - Celkové-sledujeme všechny osobnostní faktory a kvality jedné zkoumané osoby - Částečné-zaměřujeme se na určité vymezené jevy např. projev úzkosti u studenta (klienta) - Z logického hlediska a podle cíle - Metoda kauzální-příčinná, hledáme souvislosti a vztahy - Metoda klinická-celkový obraz o studentovi (klientovi), diagnóza zkoumaného člověka - Metoda porovnávací-zjišťujeme vztahy mezi dvěma nebo více znaky u jedné osoby nebo porovnáváme více osob