Volný čas = negativní definice: je to čas, který nám zbyde, když odečteme čas ke spánku, sebeobslužným činnostem, práci…= zbytkový čas tato definice má jednu zásadní nevýhodu - evokuje to pocit, že je to čas k ničemu v dnešní době, kdo stíhá, není „in“ - souvisí to s workholismem dnes se lidi stydí přiznat, že mají volný čas, to je praktický dopad negativního vymezení = pozitivní definice = volný čas patří do života člověka odjakživa všichni lidé nějaký volný čas měli, člověk potřebuje tento čas, je to přirozená sféra lidského života, má své opodstatnění je třeba s ním rozumně nakládat a chápat, k čemu bychom ho využívat měli
= čas, ve kterém si můžeme dělat, co chceme, je to čas vlastní, svobodně si volíme činnost, kterou chceme dělat a volíme se ho sami pro sebe je důležitý pro každého z nás rozvíjíme si naše schopnosti, relaxační činnost, kompenzace (máme práci, která je zaměřená jednostranně, budu si kompenzovat zatížení jinou činností) důležité je tu hledisko kompenzace - člověk ve dřívější společnosti měl život poměrně vyrovnaný (fyzická i psychická zátěž) ve chvíli, kdy je práce jednostranně náročná, potřebujeme nezbytně kompenzaci pro odbourání stresu jsou dobré pohybové aktivity aerobní vytrvalostní (tzn. 2 hodiny) těžká práce v zemědělství je člověku nejpřirozenější, proto si to musíme kompenzovat vytrvalostní činností
Kontemplace = ponoření se do sebe, různé formy (meditace, uzavření se od okolního prostředí) - je to ztišení, zklidnění člověka potřeba, kterou má každý člověk
Společenské kontakty velmi důležitá věc (je třeba, abychom se setkávali s lidmi různé sféry, být s jinou skupinou lidí, než jsme my) v oblastech mozku musíme řešit společenské vazby, integrujeme myšlení jsme sociální tvorové a je důležité kontakty udržovat
Zájmové, neformální vzdělávání = dobrovolně, sám, protože chceme, tak se učíme
Ve chvíli, kdy se věnujeme jen práci, je to problém. U handicapovaných jedinců: člověk s postižením většího charakteru (smyslové, tělesné), nároky jsou velice výrazné, vyžaduje to více času, on čas spotřebuje na aktivity, které jsou hlavní - je to otázka toho, že čas objektivně nemá Druhá skupina jsou lidi s mentálním postižením (my se svobodně rozhodujeme pro nějakou aktivitu), z toho plyne, že nemají z důvodu samostatného rozhodování, veškerý volný čas je terapeutickým časem většina lidí s postižením svůj volný čas mᨠpostiženému nezaměstnanému člověku chybí práce, má extrémně moc volného času ve chvíli, kdy člověk nemá realizaci zaměstnání, můžeme člověka nemotivovat k činnosti ve volném čase, kde může najít uspokojení (sociálně-terapeutické dílny) jediný problém vyvstává, že za to nemá peníze z hlediska sociálních vazeb se to dá ale simulovat ve chvíli, kdy člověk z objektivních důvodů nemůže být začl. do pracovního procesu, lez to prostřednictvím volnočasových aktivit tento deficit kompenzovat
lidé, kteří nejsou a ani nebudou začleněni do pracovního procesu, je velké množství poté už člověk ani nemá chuť jít někam pracovat, začlenit se do společnosti je to stejné jako u absolventa - čím delší doba uplyne od návyků a poznatků, které získal ve škole, je mnohem těžší dostat ho do „letícího života“, resp. zaměstnání