Každá firma je založena s určitou vizí majitelů a jejím posláním by mělo být tuto vizi naplnit. Domníváme se, že je velmi důležité, aby firma věděla nejen kam a kudy chce jít, ale také, kde se na své cestě nachází a co musí udělat proto, aby se k cíli své cesty dostala. Firma se rovněž se musí zajímat o to, kam směřuje konkurence, jaké cíle mají její zákazníci či dodavatelé a o okolní prostředí jako celek.. Kompletním rozborem situace management firmy snáze pochopí, jaká je pozice podniku v současnosti, ale i to, kterým směrem by se měl ubírat v budoucnosti. Dnes se podniky nacházejí v dynamicky se rozvíjejícím prostředí, které se neustále mění, což pro podnik představuje jak určité hrozby, tak i potencionální příležitosti k získání komparativní výhody v soutěži. Jak uvádí prof. Kovář, strategické řízení "se uskutečňuje prostřednictvím tvorby a realizace jednotlivých strategií", které mohou mít formu záměru určující vývoj ekonomického subjektu a jeho věcnou stránku, nebo formu metod, nástrojů a opatření, prostřednictvím kterých jsou prosazovány strategie věcné.