Organizování chápeme jako jednu ze základních manažerských činností. V současných podmínkách představuje organizování, tzn. vytvoření vnitřní organizační struktury určitého celku, nedílnou součást manažerské práce. Potřeba organizování vyplývá: - Ze snahy dosáhnout synergického efektu - většinu výrobních, ale i jiných aktivit musí realizovat více lidí; - Z omezené schopnosti člověka, protože může řídit pouze určitý a omezený rozsah podřízených. Proto je nezbytné vytvořit vzájemné vztahy mezi lidmi, jednotlivci i skupinami, a prostředky při plnění určitých záměrů. Znalost úkolů a vymezení vztahu k ostatním pracovníkům jsou předpokladem pro efektivní pracovní výkon. 1. Základní prvky a logika procesu organizování Základními prvky organizování jsou
- Specializace, - Koordinace, - Vytváření útvarů, rozpětí řízení, - Dělba kompetencí. Úkolem organizování je nalézt optimální specializaci člověka v daném systému. Specializace na jedné straně zvyšuje obecně produktivitu práce jednotlivce a usnadňuje kontrolu výsledků jeho práce. Na druhé straně však vyžaduje větší koordinaci.