1a) Charakteristika podnikání. Typologie definic podnikání (ekonomická, psychologická, právní, business). Vliv podnikání na personální, sociální a ekonomický rozvoj.
Charakteristika podnikání Už v roce 1725 vynikající francouzský ekonom Richard Cantillon (1680-1734) popsal a zvedl pojem „podnikatel“. Původně slovo francouzského původu „entrepreneur“ (zprostředkovatel, prostředník). Cantillon vytvořil jednu z ranných koncepcí pojmů podnikatel a podnikání. Jeho koncepce je založena na předpokladu, že společnost se skládá ze tří společenských vrstev: vlastníci půdy, námezdní pracovníci a podnikatelé (ti mají klíčovou roli v ekonomickém rozvoji, protože organizují výrobní faktory, přebírají zodpovědnost a riziko v ekonomických aktivitách).
Obsah pojmů „podnikatel“ a „podnikání“ prošel od 18. století vývojem a také diferenciaci. Dá se říci, že v současné době se můžeme setkat se třemi základními druhy pojetí obsahu slova podnikání, které nelze směšovat:
- Podnikání jako činnost (proces) - vytvoření něčeho navíc, což může být vyjádřeno finanční nebo nefinanční formou. Nositelem podnikání je podnikatel, který má jistý společenský status, jež je do určité míry modifikován zákony. Jeho cílem je dosáhnout podnikatelského úspěchu, tj. maximalizace tvorby přidané hodnoty s použitím přiměřeného rizika.
- Podnikání jako metoda (přístup) - podnikání přerostlo svůj původní ekonomický význam a současně proniká do jiných oblastí lidské činnosti. Timmons (2001) definuje podnikání jako „způsob myšlení, uvažování a jednání, tzn. posedlost příležitostmi, holistický přístup a to vše harmonizováno vůdcovstvím (leadership)“. Podnikání není profese nebo způsob realizace byznysu, ale celkový přístup k jakékoliv aktivitě, zaměřený na objevování příležitosti a realizaci aktivit směřujících ke splnění a dosažení cílů. U člověka, který používá podnikatelský přístup, říkáme, že je podnikavý. Podnikavému člověku je přisuzována speciální role s očekávaným chováním - tzn. vložení vlastních zdrojů, převzetím odpovědnosti a rizika a sklízením negativních výsledků v první řadě a pozitivních výsledků v poslední řadě.
- Podnikání jako životní způsob - tj. způsob získávání zdrojů nutných k přežití, existenci a osobnímu rozvoji: a) prostřednictvím zaměstnání - zaměstnanecký způsob, b) prostřednictvím podnikání - podnikatelský způsob, c) prostřednictvím podpory - závislost na podpoře jiných. Přechod mezi některými způsoby je obtížný a vyžaduje speciální přípravu, vyžaduje také určité znalosti a je ovlivněn především motivací, osobními vlastnostmi, ale i prostředím. Podnikatelský životní způsob klade na člověka speciální nároky - převzetí odpovědnosti, rizika, řešení neurčitostí - zároveň však skýtá i některé výhody a vymoženosti většího výdělku aj.