Teorie kognitivní disonance byla převládajícím tématem v odborných periodikách od konce padesátých do začátku sedmdesátých let minulého století. Dnes je, svého času nejvlivnější teorie sociální psychologie, přijatým souhrnem vědomostí, avšak už ne oblastí aktivního výzkumu (Hunt, 2010). Důvod, proč jsem si zvolila právě tuto teorii jako předmět své domácí práce, je politováníhodný a snad trochu úsměvný - navzdory její jednoduchosti a řekla bych jisté „všudypřítomnosti“ jsem měla stále problémy tuto teorii pochopit a zapamatovat si. Práci jsem si dovolila zpracovat jako rešerši s občasnými vlastními postřehy. Jsem přesvědčena, že nové poznatky a teorie člověk dokáže nejlépe pochopit a zapamatovat si díky konkrétním příkladům, proto věnuji dostatek prostoru popisu experimentů, které jsou s teorií kognitivní disonance spjaty.