1.1 Slovo autorů Vážení studující, dostává se vám do rukou studijní opora k předmětu Úvod do soft- warového inženýrství, který je vyučován v prvním ročníku bakalářského studijního programu Informační technologie na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Studijní opory jsou určeny pro distanční a kombinovanou formu studia, kde plní roli přednášek kvůli specificky omezeným možnostem studia pracujících studu- jících. Když jsme tuto oporu v roce 2006 vytvářeli, domnívali jsme se, že může být užitečnou pomůckou i pro studující v prezenční formě studia (např. pro zopakování látky před zkouškou nebo pro nahrazení přednášky v případě nemoci). Později jsme si uvědomili, že zpřístupnění studijní opory může mít i své negativní dopady - studijní opora může u některých studujících vyvolat dojem, že nemusí chodit na přednášky, protože se vše podstatné naučí ze studijní opory těsně před zkouškou (dlouhodobý přínos na poslední chvíli a často bez hlubšího pochopení naučených informací je pochopitelně minimální). Vzhledem k poměrně vysoké účasti studu- jících na našich přednáškách toto riziko považujeme za únosné. Dobrý předmět by se měl průběžně vyvíjet a s aktualizací přednášek studijní opora zastarává. To se stalo i této opoře, jak jsme zaznamenali v loňském roce mimo jiné i z reakcí studujících v anonymních dotaznících předmětu. Vlastně by nás to nemělo překvapit, protože zkušenosti z českých i zahraničních univerzit poskytujících distanční vzdělávání ukazují, že studijní oporu je nutné aktualizovat alespoň jednou za tři roky. Aktualizace opory je bohužel proces časově náročný. Pokud bychom vyšli z předpokladu, že čas, který je přednášející schopen a ochoten každým rokem věnovat na aktualizaci předmětu, je pevně daný, pak paralelní aktualizace přednášek a studijní opory zákonitě snižuje tempo aktualizace celého předmětu (hrubým odhadem na polovinu). Zda jsou studijní opory v konečném důsledku skutečně prospěšné pro prezenční studium, bude zřejmě vyžadovat hlubší zamyšlení.