Úkoly nákupu Při jakémkoliv podnikání dochází ke směně vedoucí k uspokojování potřeb - jedná se vlastně o nákup a prodej. Směnu v tomto případě chápeme jako získávání žádoucího výrobku (zboží, služby, atd.) od někoho za něco jiného (peníze, služby, jiné výrobky a zboží). Philip Kotler uvádí, aby byla směna realizována, musí být splněno pět základních podmínek: 1. směny se musí zúčastnit alespoň dvě strany, 2. každá strana má něco atraktivního (něco co má hodnotu) pro druhou stranu, 3. každá strana je schopna komunikace a dodání, 4. každá strana má svobodu odmítnout nebo přijmou nabídku, 5. každá strana se domnívá, že je vhodné jednat s druhou stranou. Teprve, až je toto splněno, dochází ke směně jako procesu, jejímž výsledkem je dohoda. Pokud je dosaženo dohody, potom se uskutečňuje transakce (obchod). Jednou ze stran obchodu je kupující, který nakupuje. Na spotřebních trzích je to konečný spotřebitel a na trzích organizací je to podnik (firma). Základní funkce výrobního podniku a jejich vazba
Celkový podnikový proces můžeme znázornit pomocí tří základních funkcí: Funkce zásobování (opatřování), tj. pokrytí potřeb, Funkce výrobní, tj. vytvoření výkonů a služeb, Funkce odbytu (prodej), tj. uplatnění výkonů a služeb na trhu.