Struktura synchronního sekvenčního obvodu • Finite State Machine (FSM) • Paměť současného stavu - klopné obvody (KO) • KO jsou citlivé na hranu hodinového signálu (Clock) • KO lze asynchronně (nezávisle na Clock) nastavit (např. signálem Preset) či nulovat (např. Clear) - počáteční stav (q0) • Alternativně může být účelné uvést automat do počátečního stavu q0 i synchronně - signálem „synchronní reset“ se vnutí přechodové funkci, aby (na základě aktivní hrany hodin) generovala stav q0
Kódování stavů konečného automatu • Stavy automatu jsou reprezentovány unikátními kódy • Vhodný kód se volí dle aplikace, s ohledem na technologické aspekty návrhu (rušení apod.), optimalizaci výsledné implementace atd. • Počet klopných obvodů = log2(počet stavů) • Např. na 6 bitech můžeme kódovat až 26=64 různých stavů • Např. 9 stavů musíme kódovat na alespoň 4 bitech, neboť 24=16>9 (celkem 7 možných kódových kombinací nebude využito) • Nepoužité (nevyužité) stavy • Sekvenční obvod může přejít vlivem např. rušení do nevyužitého stavu (neočekávané chování) • Pro omezení rizika nesprávné činnosti, může být třeba tuto situaci ošetřit - z nevyužitých stavů se přechází do stavů využitých (např. počátečního) • Počáteční stav • Nutno volit s ohledem na jeho snadné vynucení (reset) - nejčastěji 00..0 či 11…1 (asynchronní vstupy Preset a Clear klopných obvodů)