1. Úvod do fyziky 1.1 Obsah a metoda fyziky V této cásti je strucne pripomenut obsah fyziky a ponekud podrobneji je vyložena metoda, kterou fyzika zkoumá prírodu. Ústrední pojem je „fyzikální modelÿ. Vztah fyzikálního modelu k realite a metoda fyziky jsou prehledne znázorneny ve schematu 1.1. Pochopení tohoto schematu je velmi užitecné pro pochopení metody vedecké práce ve všech oblastech lidské cinnosti. Cíl: I) Porozumet schematickému znázornení metody fyziky 1.1 a jeho hlavním myšlenkám. 1.1.1 Jak fyzika studuje svet? Predmet zkoumání fyziky zná v hrubých rysech každý absolvent strední školy. Pripomenme: Fyzika zkoumá nejobecnejší zákonitosti deju, které probíhají v neživé i živé prírode, tj. v látkách (to je ta forma hmoty, která je složena z molekul a atomu) a ve fyzikálních polích (to je ta forma hmoty, která sestává z cástic s nulovou klidovou hmotností — napr. elektromagnetické pole, gravitacní pole). Zákony, které se ve fyzice vyslovují, jsou obecné v tom smyslu, že platí — za stanovených podmínek — ve všech dejích, nezávisle na tom, zda probíhají v živé nebo neživé prírode, ve strojních mechanizmech, elektrických zarízeních atd. Tato obecnost fyziky je na jedné strane výhodou fyziky (proto je fyzika zarazena v programu studia témer na všech vysokých školách), na druhé strane však i její nevýhodou v tom, že nemužeme zacházet — alespon na úrovni základního kurzu — do príliš velkých podrobností, jejichž studium cloveka casto upoutá víc než studium vecí obecných. O tom, jak je duležitá znalost fyziky pro dnešního inženýra, není treba dlouho hovorit. Stací napr. podívat se do studijních textu pro vyšší rocníky kterékoliv technické fakulty, abychom videli, že ve vetšine z nich se rozvádejí, aplikují a v urcitých smerech prohlubují fyzikální výsledky, jež jsou predmetem studia posluchacu v prvních semestrech. Jestliže nekdo porozumí fyzice, neznamená to ovšem ješte nutne, že bude dobrým inženýrem. Na druhé strane však dnes nemuže být dobrým inženýrem ten, kdo nerozumí fyzice.