1. HISTORICKÝ VÝVOJ KONSTRUKCE VOZIDLOVÝCH MOTORŮ Pokrok ve vývoji lidských společenství je vázán na rozvoj energetických zdrojů. Pokud byla k dispozici pouze lidská síla bylo pro vytvoření unikátních monumentů historie nutno shromáždit velký počet jedinců, protože dlouhodobý výkon člověka nedosahuje ani 0.06 kW. Taktéž dlouhodobý výkon koně není větší než 0.5 kW. Zlepšení přineslo využití energie větru, ale průměrný výkon běžného větrného mlýnu byl kolem 2.5 kW. Větší výkon dosahovali vodní kola. Ale i největší soustava vodních kol postavená v letech 1672 -1682 v Marly na Seině k čerpání vody pro vodotrysky zahrad ve Versailles měla výkon pouhých 88 kW. Přičemž se jednalo o čtrnáct kol o průměru 8 m, pohánějících 225 čerpadel , které dodávaly 200 m3 vody za hodinu do nádrže vzdálené 5 km a s převýšením 160 m. Teprve vynález a rozšíření spalovacího motoru zabezpečil lidstvu dostatečný energetický potenciál umožňující rychlý pokrok ve všech oblastech lidské činnosti.
Co je spalovací motor ? Je to tepelný stroj, který spalováním paliva získává tepelnou energii a využitím vhodného plynného média ji převádí na mechanickou práci. U leteckých proudových motorů a motorů raketových vytváří plyny přímo tažnou sílu motoru. U ostatních spalovacích motorů je energie plynného média využívána, buď jako potenciální energie (tlak) u pístových spalovacích motorů, nebo energie kinetická (rychlost proudu) u spalovacích turbin.
Podle média použitého k přenosu tepelné energie dělíme tepelné motory na : a) motory s vnějším spalováním - médiem pro přenos energie je např. vodní pára, vzduch a některé plyny, b) motory s vnitřním spalováním , spalovací motory - pracovní látkou v těchto motorech jsou přímo produkty spalování. K tepelným motorům s vnějším spalováním patří např. pístový parní stroj, Stirlingův motor, využívající potenciální energii pracovního media, nebo parní turbina využívající kinetickou energii vodní páry. Pístový spalovací motor a spalovací turbína , kde energie je přenášena přímo produkty hoření paliva, spalinami, patří k motorům s vnitřním spalováním.