ÚVOD Jakost, neboli kvalita je stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků. Inherentní znak produktu, procesu nebo systému je znak týkající se požadavku. Pro zabezpečení jakosti ve výrobě, službách i státní správě platí normy ČSN EN ISO řady 9000. Tyto normy byly průběžně doplňovány a revidovány. Pokyny pro plánování přechodu na soubor nových norem ISO 9000 : 2000 V prosinci 2000 byly vydány oficiální texty mezinárodních norem EN ISO 9000, 9001 a 9004. Vypracovány byly technickou komisí ISO/TC 176 „Management jakosti a prokazování jakosti“, subkomisí 1 „Pojmy a terminologie“ a subkomisí 2 „Systémy jakosti“ ve spolupráci s Řídícím centrem CEN (CMC). Tyto normy nahrazují normy EN ISO 9001, EN ISO 9002, EN ISO 9003 a EN ISO 9004-1 z roku 1994 a normou EN ISO 8402 z roku 1995. Revidované normy ISO řady 9000 poskytují uživatelům možnost dále zvýšit hodnotu svých činností a trvale zlepšovat svou výkonnost tím, že se soustřeďují na klíčové procesy v organizaci. Jsou založeny na novém pojetí, které se opírá o tyto zásady : 1. Zaměření na zákazníka 2. Vedení a řízení zaměstnanců (leadership) 3. Zapojování zaměstnanců 4. Procesní pojetí 5. Systémové pojetí managementu 6. Neustálé zlepšování 7. Rozhodování založené na faktech 8. Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy Z výběru a obsahu těchto klíčových zásad vyplývá, že pojetí managementu jakosti podle revidovaných norem je založeno na uplatňování procesních a systémových principů, nástrojů a postupů podnikového managementu s důrazem na plnění těchto základních cílů : • spokojenost zákazníka, • optimalizace podmínek pro kvalitní a efektivní činnost zaměstnanců a formování jejich schopností a postojů, • neustálé zlepšování managementu jakosti.