Registrace | Přihlásit

Skripta: Jakost a metrologie, část: Jakost

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
ÚVOD
Jakost, neboli kvalita je stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků.
Inherentní znak produktu, procesu nebo systému je znak týkající se požadavku.
Pro zabezpečení jakosti ve výrobě, službách i státní správě platí normy ČSN EN ISO řady 9000. Tyto normy byly průběžně doplňovány a revidovány.
Pokyny pro plánování přechodu na soubor nových norem ISO 9000 : 2000
V prosinci 2000 byly vydány oficiální texty mezinárodních norem EN ISO 9000, 9001 a 9004. Vypracovány byly technickou komisí ISO/TC 176 „Management jakosti a prokazování jakosti“, subkomisí 1 „Pojmy a terminologie“ a subkomisí 2 „Systémy jakosti“ ve spolupráci s Řídícím centrem CEN (CMC). Tyto normy nahrazují normy EN ISO 9001, EN ISO 9002, EN ISO 9003 a EN ISO 9004-1 z roku 1994 a normou EN ISO 8402 z roku 1995.
Revidované normy ISO řady 9000 poskytují uživatelům možnost dále zvýšit hodnotu svých činností a trvale zlepšovat svou výkonnost tím, že se soustřeďují na klíčové procesy v organizaci. Jsou založeny na novém pojetí, které se opírá o tyto zásady :
1. Zaměření na zákazníka
2. Vedení a řízení zaměstnanců (leadership)
3. Zapojování zaměstnanců
4. Procesní pojetí
5. Systémové pojetí managementu
6. Neustálé zlepšování
7. Rozhodování založené na faktech
8. Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy
Z výběru a obsahu těchto klíčových zásad vyplývá, že pojetí managementu jakosti podle revidovaných norem je založeno na uplatňování procesních a systémových principů, nástrojů a postupů podnikového managementu s důrazem na plnění těchto základních cílů :
• spokojenost zákazníka,
• optimalizace podmínek pro kvalitní a efektivní činnost zaměstnanců a formování jejich schopností a postojů,
• neustálé zlepšování managementu jakosti.
Hodnocení (0x):