ÚVOD Každý člověk, žijící v dnešní době, se běžně na ulici ve velkoměstech setkává s osobní nebo nákladní dopravou. Tyto pohyblivé mechanismy, ať již pro dopravu osob nebo objemných materiálů, mají své dobré i špatné vlastnosti. Jednou z těch špatných vlastností je vysoká hladina hluku, které jsme den ode dne vystavováni. Především u nákladních vozidel, jenž jejich pohybová ústrojí jsou konstrukčně řešená pro vznik a přenos velkých kroutících momentů. Jedním z mechanických celků, podílejících se významně na hladině hluku, jsou hnací nápravy těchto nákladních aut. Například nápravy vozů značky Tatra a jejich vnitřní ústrojí v podobě páru kuželových soukolí pro přenos a převod vysokých kroutících momentů je hlavním studijním materiálem této práce. Jen málokterý převodový mechanismus, u kterého dochází k přenosu velikých kroutících momentů, by se mohl vyznačovat nulovou hlukovou emisí nebo nulovým mechanickým hlukem. Zvláště, je-li přenos zprostředkován ozubenými koly, je velice obtížné zamezit vzniku hluku. I když v nápravách vozů Tatra je pro přenos kroutícího momentu na pravou či levou poloosu užito zakřiveného, eloidního ozubení Oerlikon, kde se čeká plynulý záběr zubů, tak i zde vznikají hlukové vibrace především záběrem ozubení. Abychom mohli posoudit charakteristické vlastnosti záběru, je v dnešní době prováděna kontrola jednobokým odvalem na velikost převodové chyby způsobené především geometrickými odchylkami ve výrobě a tuhostí ozubení. Cílem této bakalářské práce je stanovit vliv jednobokého odvalu kuželového soukolí na hladinu hluku kompletní nápravy. Dále se zde zabývat jak výrobou a geometrii kuželových soukolí, tak vznikem, tvarem a polohou kontaktního pole zakřiveného zubu u tipu kuželového soukolí s ozubením Oerlikon. V závěru práce vyhodnotit optimální montážní polohu daného počtu páru soukolí a její vliv na hladinu hluku celé nápravy při daných modifikacích kontaktního pole zubů pomocí změření hluku a vyhodnocení převodové chyby CNC strojem Oerlikon T 60.