2 Úvod Pásový dopravník je strojní zařízení pro kontinuální dopravu sypkých materiálů a polotekutých látek. Pásový dopravník lze využít ve velkém rozsahu dopravních výkonů, vzdáleností a převýšení. Mezi jeho hlavní přednosti patři snadná obsluha a servis, možnost nákladu materiálu v jakémkoliv místě dopravníku a malá spotřeba energie na provoz. Pásový dopravník se skládá z těchto prvků: - Dopravní pás, - Poháněcí a vratná stanice, - Napínací zářízení, - Válečkové stolice, - Nosná konstrukce, - Příslušenství. Dopravní pás Dopravní pás je jednou z nejdůležitějších součástí dopravníku. Jeho vlastnosti musí být co nejlepší, aby splňoval požadavky na vysokou odolnost proti opotřebení otěrem, vysokou životnost, podélnou tuhost, minimální navlhavost, vysokou pevnost, nízkou hmotnost a schopnost odolávat účinkům střídavého namáhání. Dopravní pásy u nás vyrábí nebo dováží např. firmy KSK-Belt, VVVmost, Reco s.r.o, Sava Trade. Poháněcí a vratná stanice Poháněcí stanice je složena z motoru, převodovky a hnacího bubnu. Jsou dvě možnosti pro umístění motoru s převodovkou. Jednou je umístit motor s převodovkou uvnitř bubnu, podobné motorizované bubny vyrábí např. firma Rulmeca. Druhou možností je umístit motor spolu s převodovkou vně bubnu na přídavné nosné konstrukci. K pohonu dopravníku se používají asynchronní elektromotory. Elektromotory vyrábí např. firma Siemens a převodovky firma TOS Znojmo a.s.. Hlavní součástí vratné stanice je hnaný buben. Hnaný buben je nalisován na hřídeli, který je uložen na ložiskách v ložiskových skříních. Skříně jsou přimontovány šrouby na podpěrnou ocelovou konstrukci.