1 Úvod V této práci je mapována historie a vývoj dvoudobého spalovacího motoru, samostatná kapitola popisuje všechny používané druhy rozvodu výmeny smesi, tedy oblast konstrukce motoru, která má stežejní vliv na parametry dvoudobého motoru. Dále je dvoudobý motor srovnán se ctyrdobým z hlediska konstrukce a popsána etapa, kdy dvoudobé motory kralovaly na okruzích šampionátu Grand Prix silnicních motocyklu, vcetne predstavení konstrukcních zajímavostí u predstavitelu každé z jejích tríd. V záverecné cásti je pojednáváno o možnostech, jakými lze dvoudobý motor modernizovat pro plnení ekologických norem, které v soucasnosti výrazne omezují prodej motocyklu s temito motory. Dvoudobý motor prošel ve 20. století obrovským vývojem, z puvodne mechanicky jednoduchého motoru urceného pro velké naftové lokomotivy a stabilní motory do továren vznikl výkonný motor o nízké hmotnosti, používaný ve motocyklech, snežných a vodních skútrech. Práve tyto dopravní prostredky, používané mimo dopravy osob i pro zábavu, požadují nízkou hmotnost a výkonný motor pro svou dynamiku. Od vzniku motocyklu se proto lidé snaží merit rychlost a spolehlivost stroju. Už s první zástavbou spalovacího motoru do podvozku vznikla touha porovnat svuj stroj s konkurencí a dobrými výsledky v závodech si udelat reklamu pro lepší prodej prvních motocyklu. Vznikaly tak ruzné závody, jak vytrvalostní, tak okruhové, kde vítezí nejvyšší prumerná rychlost. Tyto rychlostní závody donutily konstruktéry motoru ke zvyšování výkonu. Od okamžiku sestrojení prvního motocyklu Gottliebem Daimlerem mely ctyrdobé motory dominantní postavení a jejich vývoj byl na vyšším stupni, takže podávaly mnohem vyšší výkony a do 60. let 20. století dominovaly závodním tratím. Vývoj nemeckých závodních týmu však v dalších letech prozkoumal možnosti casování motoru a konstrukce výfuku a dvoudobé motory postupne svými výkony deklasovaly i moderní japonské víceválce. Marketingové agentury týmu závodících v mistrovství sveta využily úspechu na závodních tratích a svet zaplavily sportovne ladené silnicní stroje, v 80. a 90. letech prímo výkonné závodní repliky pro civilní použití. V prubehu 80. let ale ve Spojených státech kvuli stále se rozrustající doprave, zhoršujícímu se ovzduší zavedli ekologické normy pro nove prodávané dopravní prostredky, které se v prubehu let stále zprísnují, v Evrope v soucasnosti platí norma Euro 5, která vylucuje prodej dvoudobého motocyklu bez úcinného katalyzátoru. Rešením pro ekologický dvoudobý motor spalující cást oleje použitou pro mazání motoru je použití prímého vstriku paliva do válce s úcinným katalyzátorem výfukových plynu, jako ho má napr. skútr Aprilia SR 50 DiTech.