Hřídel je strojní součást zpravidla kruhového plného průřezu jejíž hlavní funkcí bývá převážně přenos kroutícího momentu. Bývá obvykle uložen (podepřen) ve dvou ložiskách ( 2 podpory ). Z hlediska funkce bývá nosným elementem ozubených kol, řemenic, spojek apod. Při přenosu kroutícího momentu a otáček bývá obvykle dále zatěžován ohybem a v některých případech i silami působícími v ose.
Výpočet vychází z matematického modelu , kterým je přímý nosník (obvykle na dvou podporách) konstantního nebo častěji proměnného průřezu s definovaným zatížením. Výpočtem se řeší jednak problematika pevnostní jednak deformační. Kromě těchto základních výpočtů je často nutno provádět kontrolní výpočet tzv. kritických otáček. Někdy je nutno při návrhu hřídele přihlížet i k dalším parametrům, které má hřídel jako rotující hmotné těleso jako např. moment setrvačnosti ( problematika rozběhu resp. brzdění ) , gyroskopický moment ( vliv rotující součásti v případě pohybu) a vliv odstředivých sil na pevnost a deformaci hřídele.