Co je marketing? - Jeden z nejčastěji citovaných pojmů současnosti - Slovo velmi používané a často zneužívané - Nesprávně spojováno pouze s pojmy reklama nebo prodej Konkurenceschopnost: po r. 1989 zásadní změny v politickém a ekonomickém systému ČR - podnikatelské subjekty vystaveny tvrdému konkurenčnímu tlaku silných zahraničních firem - výsledek? obstály jen ty subjekty, které zvolily marketingový přístup, tj. dokázaly se chovat tržně a efektivně Definice marketingu Marketing bývá v literatuře vymezen mnoha způsoby. Uznávaná je např. definice přijatá Americkou marketingovou společností (AMA) v roce 1985: „Marketing je procesem plánování a provádění koncepce, tvorby cen, marketingové komunikace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb za účelem vyvolání směny, uspokojující požadavky jedinců i organizací.“ Marketing je manažerský proces, který je zodpovědný za vyhledávání, přijímání a uspokojování požadavků zákazníků způsobem, při kterém vzniká zisk“. Majaro, S.: Základy marketingu, Grada Publishing, Praha 1996 „Marketing znamená prodej zboží, které se výrobci nevrátí, lidem, kteří se k prodejci vrátí.“ Smith, P.: Moderní marketing, Computer Press, Praha 2000 „Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných produktů s ostatními.“ Kotler, P.: Marketing Management, Grada Publishing, Praha 1998