1. Charakteristika fází marketingového řízení a prvky strategického řízení.
Marketingové řízení = proces plánování a implementace koncepcí, cen, propagace, distribuce, idejí, zboží a služeb pro vytváření změn, které uspokojují cíle organizace.
Strategické řízení = proces rozvíjení a udržování uskutečnitelného souladu mezi cíli organizace a jejími zdroji. Základním nástrojem strategického řízení je strategické plánování, integruje společné aktivity rozhodujících představitelů veřejnosti, veřejné správy a organizací ve směru vybraného cíle.
Marketingové řízení probíhá ve třech hlavních fázích: 1.) Plánování a) stanovení cílů a strategií b) marketingový program - zahrnuje identifikaci hlavních úkolů, které je nutné splnit při sledování zvolené marketingové strategii, organizační zjištění plánovaných akcí, stanovení odpovědnosti za jejich realizaci a časový rozvrh aktivit co se bude dělat, kdy a kdo to zajistí. c) marketingový plán - ústřední nástroj pro řízení a koordinování marketingového úsilí - shrnutí hlavních cílů, - základní údaje o konkurenci, distribuce, makrookolí a údaje o výrobku, - identifikuje si hlavní příležitosti a vážná ohrožení silné a slabé stránky, - předpokládané finanční výsledky, - rozpočet pro jednotlivé části plánu, - monitorování a kontrola. 2.) Realizace - organizace marketingu - lidé, pracovní klima, informovanost pracovníků, organizovanost, pořádek - realizace marketingového programu - stanovení úkolů, odpovědnosti, cílů, termíny 3.) Kontrola - sleduje plnění plánu, marketingových cílů a rozpočtu. a) měření dosažených výsledků, b) identifikace příčin odchylek, c) návrhy na korekci odchylek.
Strategie = určení cílů podniku a stanovení činností a zdrojů pro dosažení těchto zdrojů. Marketingový program = program v němž jsou integrovány jednotlivé složky marketingového mixu, jež jsou používány podnikem k působení na trh, aby byly dosaženy stanovené marketingové cíle.